ΑΠΟΨΗ – press

ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ

Ξεκίνησε η στήλη με θέματα πολιτιστικά και μιας και είναι και η εποχή τέτοια, όπου ανθεί ο πολιτισμός και μάλιστα μετά από μακροχρόνια απομόνωση, θα την συνεχίσουμε λίγο ακόμη.
Πόσο μεγάλη σημασία έχει η λέξη πολιτισμός σε σχέση με την κατάσταση του social distancing που βιώνουμε, μπορούμε να το κατανοήσουμε από την ετυμολογία. Από την λέξη ΠΟΛΟΣ, που σημαίνει συγκέντρωση (εξού και βόρειος πόλος), προήλθε η λέξη ΠΟΛΙΣ που σημαίνει η συγκέντρωση των ανθρώπων (και πλέον ΠΟΛΙΤΩΝ) και στην συνέχεια το αποτέλεσμα των πράξεών τους αποτελεί την ΠΟΛΙΤΙΚΗ και τον ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ…
Αν και για την ακρίβεια στην αρχαία ελληνική Γραμματεία, νομίζω ότι δεν υπάρχει η λέξη ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ, αλλά υπήρξε μια μετάφραση – από την Γαλλική λέξη CIVILISATION την οποία ο Κοραής έκανε την εποχή μετά την Γαλλική Επανάσταση και πριν την Ελληνική Επανάσταση, για να θεμελιώσει την ελληνικότητα των εν διαθέσει εξέγερσης Γραικών…
Παρακολουθούμε με ενδιαφέρον τα δρώμενα και είδαμε ότι έχει γίνει μια μετατόπιση του κέντρου βάρους των εκδηλώσεων στον ΟΡΦΕΑ και το Εκθεσιακό Κέντρο.
Δεν έχουμε παράπονο, όλα καλά…
Απλώς έχουμε την απορία, γιατί φέτος φαίνεται να είναι εντελώς εκτός νυμφώνος ο χώρος του μικρού θεάτρου του ΞΕΝΙΑ; Υπάρχει κάποιος λόγος υγειονομικής ή άλλου είδους ασφάλειας; Δεν θεωρείται ανοικτός χώρος;;;
Είμαστε βέβαιοι ότι το καστράκι μας, δεν πρόκειται να βγει από την ζωή μας, αλλά κάτι οι δηλώσεις της Αρχαιολογίας πέρυσι, κάτι που φέτος δεν άνοιξε ακόμη, μας κάνει να τρώμε και λίγο τα χείλη μας, μήπως το χάσουμε κι αυτό από πολιτιστικό χώρο και εκεί πράγματι είναι που θα στεναχωρηθούμε πολύ.
Μαθαίνουμε και ότι η προτομή του ήρωα σμηναγού Αναστάσιου Μπαλατσούκα είναι σχεδόν έτοιμη, και εκκρεμεί μόνο το τελικό στάδιο, ήτοι το χυτήριο. Μια περίπτωση, σχεδόν θαύμα, καθώς μέσα σε ένα μικρό χρονικό διάστημα μόλις δυο μηνών, ο αρτινός γλύπτης Δημήτρης Τσιρογιάννης, στον οποίον ανατέθηκε να κατασκευάσει το έργο, με αίσθημα ευθύνης και γνωρίζοντας τον σκοπό της εργασίας του, υπερέβαλλε εαυτόν, έτσι ώστε να προλάβει ο Δήμος Αρταίων να κάνει την παρουσίαση, την ορισθείσα ημερομηνία στο τέλος του μηνός Αυγούστου.
Μπήκαμε κι εμείς στο Διαύγεια, προκειμένου να δούμε τα χαρακτηριστικά του έργου και διαπιστώσαμε ότι η ανάθεση δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, ή τουλάχιστον δεν έχει αναρτηθεί (ή έχει αναρτηθεί και δεν την βρίσκουμε).
Μάλλον πρέπει και οι διοικητικές υπηρεσίες να το τρέξουν και λίγο το θέμα, γιατί δεν είναι καλό, τέτοιες υποθέσεις να γίνονται την τελευταία στιγμή, καθώς αυτά δημιουργούν και εκπλήξεις, που σπανίως είναι ευχάριστες.
Ας αλλάξουμε και θέμα… Με την αφορμή της περίπτωσης του κλεμμένου πίνακα του Πικάσο, μπήκαμε και λίγο στο mood ότι τελικά να λειτουργείς πινακοθήκη, δεν πρέπει να είναι και τόσο απλή υπόθεση… Πρέπει να έχεις τα μάτια σου δεκατέσσερα και να ακολουθείς πρωτόκολλα πολύ αυστηρά.
Σκεφτείτε ότι η Πινακοθήκη της Άρτας θα φιλοξενεί πίνακες του Μόραλη, τεράστιας αξίας, κατά την προγραμματισμένη έκθεση. Αλήθεια πόσα μέτρα ασφαλείας (γενικά) πρέπει να λάβει ο Δήμος και σίγουρα εκείνες τις ημέρες κάποιοι θα χάσουν τον ύπνο τους από την αγωνία.
Ας τα λέμε κι αυτά, μη νομίζει κανείς ότι οι εκθέσεις είναι μόνο φρου φρου κι αρώματα. Η Δαμόκλειος Σπάθη της απόδοσης ευθυνών είναι μεγάλη και πάνω από τα κεφάλια των αρμοδίων.