ΑΠΟΨΗ – press

Το «ΚΟΙΝΟ ΤΩΝ ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ» για το <<ΡΕΜΑ ΜΠΟΥΣΗ>>

Πρέπει να διερευνηθεί η όδευση του ρέματος

● Η ευκαιρία ..χάθηκε όταν κατασκευάστηκε η Ιόνια οδός και ήταν δυνατή η διευθέτηση του ρέματος παραπλεύρως του α/δ, με τελικό προορισμό τον Άραχθο.
● Μια λύση που δεν αλλάζει τον σχεδιασμό του έργου και συγχρόνως ικανοποιεί πρακτικά και αισθητικά το σύνολο των απαιτήσεων είναι η όδευση του ρέματος ανάμεσα στα δυο ρεύματα κυκλοφορίας της υφιστάμενης εθνικής οδού, για το τμήμα των περίπου 800 m, μέχρι τον κυκλικό κόμβο στο Κολυμβητήριο. Εξασφαλίζεται έτσι η συνέχεια της εισόδου της πόλης, αποφεύγεται (καταργείται) η σχεδιαζόμενη παράπλευρη οδός, δίνεται άμεση πρόσβαση στους παρόδιους κατοίκους και επαγγελματίες, χωρίς (ουσιαστικά) να αλλάζουν οι περιβαλλοντικοί όροι (και οι στόχοι) του έργου!

Συμπληρωματική Ερώτηση (σε κατατεθείσα)
Προς τον Περιφερειάρχη Ηπείρου,
Κο Αλέξανδρο Καχριμάνη
ΘΕΜΑ: «Διευθέτηση ρέματος Μπούση του Δήμου Νικολάου Σκουφά, Π.Ε. Άρτας».
Κύριε Περιφερειάρχη:
Επανερχόμαστε στο υπό κατασκευή αντιπλημμυρικό έργο «Διευθέτηση ρέματος Μπούση», μήκους ~3,4 χλμ., με φορέα υλοποίησης την Περιφέρεια Ηπείρου, υποστηρίζοντας ενδεχόμενες τροποποιήσεις της μελέτης που θα ικανοποιούν τον σκοπό της κατασκευής αλλά θα απαντούν και στις ενστάσεις – προσφυγές των πολιτών κατά της Μ.Π.Ε. του έργου.
Με την από 6/12/2021 Επίκαιρη ερώτηση μας επιχειρήσαμε να αναδείξουμε τους προβληματισμούς και τις δικαιολογημένες αντιρρήσεις του Δήμου Νικολάου Σκουφά, καθώς και τα επιχειρήματα των πολιτών που αντιδρούν στον σχεδιασμό του έργου, για το τμήμα των περίπου 800 μ. που εφάπτεται με την εθνική οδό στην ανατολική είσοδο της πόλης της Άρτας, μέχρι τον κυκλικό κόμβο στο κολυμβητήριο.
Στο μεταξύ είχαμε τις εξής εξελίξεις:
a. Το ΥΠΕΝ απάντησε δια της «σιωπηρής απόρριψης» στην από 27/10/2021 Ειδική Διοικητική Προσφυγή των δεκαέξι παραρεμάτιων κατόχων ιδιοκτησιών – κατοικιών – επιχειρήσεων, για την ανάκληση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του έργου.
b. Οι αντιδρώντες πολίτες άσκησαν εμπρόθεσμη «Αίτηση Ακύρωσης» ενώπιον του ΣτΕ, στις 12 Ιανουαρίου 2022.
Είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι οι ενδιαφερόμενοι συζητούν την τροποποίηση του σχεδιασμού, όσον αφορά το επίδικο παράπλευρο της εισόδου της πόλης τμήμα των περίπου 800 μ. και προτείνουν την μετατόπιση όδευσης του ρέματος στο μέσον των δυο ρευμάτων της Ε.Ο. Εξασφαλίζεται έτσι η συνέχεια της εισόδου της πόλης, αποφεύγεται (καταργείται) η σχεδιαζόμενη παράπλευρη οδός, δίνεται άμεση πρόσβαση στους παρόδιους ιδιοκτήτες και επαγγελματίες, χωρίς να αλλάζουν οι περιβαλλοντικοί όροι.
Μια λύση που οφείλει να εξετάσει η Περιφέρεια, εφόσον επιτυγχάνεται συμφωνία, αποσύρεται η αίτηση ακυρώσεως και κυρίως εξασφαλίζεται η λειτουργικότητα χωρίς να ακυρώνεται ο σκοπός της κατασκευής του έργου. Σε διαφορετική περίπτωση και δεδομένης της αποφασιστικότητας των θιγομένων, αλλά και των επιχειρημάτων τους, η δικαστική διένεξη θα απαιτήσει πολύτιμο χρόνο, θα υπάρξουν καθυστερήσεις και κίνδυνος απώλειας χρηματοδότησης ύψους 4,2 εκατομμυρίων ευρώ, ενός τόσο σημαντικού έργου.
Επίσης, εάν συνεκτιμήσουμε το περιεχόμενο του υπ’ αρίθμ. 8119/28-10-2021 εγγράφου του Δήμου Νικολάου Σκουφά προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τον Υπουργό Υποδομών, την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου – ΔΜ, την Περιφέρεια Ηπείρου και στον Περιφερειάρχη, με το οποίο δηλώνει ότι:
«Αν και τα έργα θα διεξαχθούν στα διοικητικά όρια του Δήμου, ουδέποτε εκλήθην ο Δήμος να παραθέσει τις απόψεις του, να εκθέσει τους προβληματισμούς του αλλά και να συμβάλλει στη σύνταξη της μελέτης. Ουδέποτε εκλήθην στη διαβούλευση που έλαβε χώρα με τις συναρμόδιες υπηρεσίες, φορείς. Ουδέποτε μας κοινοποιήθηκε η ανωτέρω απόφαση έγκρισης, της οποίας λάβαμε γνώση, ..κατόπιν αναζήτησης της». .. «..ουδέποτε λάβαμε απάντηση στο υπ’ αρίθμ. 5592/28-07-2021 έγγραφό μας που αποστείλαμε προς τον/την Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου..», προκύπτει αβίαστα, ως πολύ πιθανή έως βέβαιη, η υποστήριξη της αίτησης ακύρωσης στο ΣτΕ, από το Δήμο, στοιχείο που πρέπει να συνυπολογιστεί.
Υπενθυμίζουμε και την δηλωμένη θέση των θιγόμενων: «..συμφωνούν στην αναγκαιότητα κατασκευής του έργου αλλά ζητούν βελτιώσεις στη μελέτη εφαρμογής, με κατά περίπτωση μερικό εγκιβωτισμό στο 50% του τμήματος δίπλα στην εθνική οδό.. και εναντιώνονται στην κατασκευή της παραρεμάτιας οδού πλάτους 6.00 m, κατά μήκος της ανατολικής όχθης». Διαφορετικά, δηλώνουν ότι, θα εξαντλήσουν κάθε νομικό μέσο για να το ματαιώσουν.
Κύριε Περιφερειάρχη,
η ευκαιρία χάθηκε όταν κατασκευάστηκε η Ιόνια οδός και ήταν δυνατή η διευθέτηση του ρέματος παραπλεύρως του α/δ, με τελικό προορισμό το ποτάμι. Παρά τις εξελίξεις, εξακολουθούμε να υποστηρίζουμε πως υπάρχουν περιθώρια διαλόγου και συμφωνίας, με επανεξέταση και βελτίωση της Μελέτης που να ικανοποιεί τις ανάγκες του έργου, τους θιγόμενους και φυσικά το Δήμο Νικολάου Σκουφά.
Σε αυτό το πνεύμα σας καλούμε να αξιολογήσετε την παρούσα συμπληρωματική στην προηγηθείσα «Επίκαιρη ερώτηση» μας και να εξετάσει η Περιφέρεια τις προτεινόμενες εναλλακτικές.
<<Επαναδιατυπώνουμε την διαθεσιμότητα μας για την εύρεση της καλύτερης δυνατής λύσης και προτείνουμε να εξεταστεί από την Υπηρεσία η μετατόπιση όδευσης του ρέματος στο μέσον των δυο ρευμάτων κυκλοφορίας της εθνικής οδού, για το τμήμα των περίπου 800 Μ, στην ανατολική είσοδο της πόλης>>.

Με αδιαφορία για την άποψη της τοπικής κοινωνίας, συντάχθηκε η μελέτη της Περιφέρειας

Από τον Μάϊο του 2021 περιγράφαμε στα πρώτα φύλλα της εφημερίδας, ότι πρέπει να συνυπολογιστεί και η άποψη των κατοίκων της περιοχής για την υπόθεση του ρέματος Μπούση, αλλά αντί αυτών η Περιφέρεια κατά την συνήθη διαδικασία τους παρουσίασε μια μελέτη, χωρίς να ρωτήσει ούτε καν τον Δήμο Νικολάου Σκουφα, ο οποίος αντιμετωπίστηκε με πρωτοφανή αδιαφορία. Η συγκεκριμένη μελέτη περιλαμβάνει έργα διευθέτησης της κοίτης μήκους 3,5 χλμ περίπου, με καθαρή διατομή 9 μέτρων και παράπλευρο δρόμο πλάτους 6 μέτρων. Η μελέτη έχει προϋπολογισμό 4,5 εκατ. € (όπου περιλαμβάνονται και οι αποζημιώσεις λόγω απαλλοτρίωσης) και βρίσκεται στο τελικό στάδιο καθώς εκκρεμούν μόνο οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις. πολλοί επιχειρηματίες, οι οποίοι έχουν τις εγκαταστάσεις τους δίπλα από την Εθνική Οδό Αθηνών Άρτας και προκειμένου να μεταβούν σε αυτές, πρέπει να διέρχονται το ρέμα Μπούση από τις τσιμεντένιες γέφυρες που υπάρχουν, ανέφεραν ότι θα μπορούσε να υπάρξει μια οριστική λύση στο πρόβλημα αυτό, με τον εγκιβωτισμό του ρέματος, όσον αφορά τα περίπου τετρακόσια μέτρα από την διασταύρωση Άρτας- Πέτα μέχρι τους Αγίους Αναργύρους.