ΑΠΟΨΗ – press

Ομιλία Χρήστου Γκόκα στο Ν/Σ για τα Πανεπιστήμια

ΟΜΙΛΙΑ ΧΡΗΣΤΟΥ ΓΚΟΚΑ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ Α.Ε.Ι. 14-7-22

Ο Βουλευτής Άρτας του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, κ. Χρήστος Γκόκας, στην Ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με θέμα «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις», τόνισε ότι οι εκάστοτε επιχειρούμενες νομοθετικές παρεμβάσεις, δεν μπορούν να αγνοούν κατ’ αρχήν τη συνταγματική επιταγή για ίσες ευκαιρίες των πολιτών στην μόρφωση και στην εκπαίδευση, στη βάση της ισοτιμίας και της ισοπολιτείας για όλους, και ιδιαίτερα για τους οικονομικά αδύναμους και κατά δεύτερο, ότι για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, είναι κατοχυρωμένη η πλήρης αυτοδιοίκηση των Πανεπιστημίων, επομένως και η αρμοδιότητα μαζί με την ευθύνη για κάθε λειτουργία τους, και κυρίως για την ομαλή λειτουργία τους, αλλά και την ελευθερία στη διακίνηση ιδεών.

Συνεχίζοντας επεσήμανε ότι, η Παιδεία είναι Εθνικό θέμα. Είναι ένας τομέας πολιτικής, Εθνικής σημασίας, που αφορά στους νέους, τις οικογένειες, την Ελληνική κοινωνία και οικονομία, και συνεπώς, αυτονόητα προϋποθέτει μια Εθνική Στρατηγική, ένα Εθνικό Σχέδιο και για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Με προτεραιότητα στην ικανοποίηση των συνταγματικών προβλέψεων, αλλά και την παροχή γνώσης και εξειδίκευσης, την απόκτηση δεξιοτήτων και την εισαγωγή της εκπαίδευσης στην 4η βιομηχανική επανάσταση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό της.

Επίσης επεσήμανε ότι η τελευταία πραγματική μεταρρύθμιση ήταν με το Ν. 4009/2011 της Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, και σημείωσε ότι αυτή είχε για πρώτη φορά ευρεία συναίνεση και Κοινοβουλευτική πλειοψηφία, αφού η τότε Κυβέρνηση οργάνωσε και διασφάλισε ουσιαστικό διάλογο και διαβούλευση επί 2 χρόνια, αντίθετα με τις επιλογές και την πρακτική της σημερινής Κυβέρνησης της ΝΔ με το κατατεθέν Νομοσχέδιο των 464 άρθρων, από τα οποία μόνο τα 345 βρέθηκαν σε μια τυπική διαδικασία διαβούλευσης για μόλις 15 μέρες. Σημειώνοντας επί πλέον, ότι η  Κυβέρνηση δεν επιθυμεί στην πράξη το Διάλογο, που προσχηματικά επικαλείται.

Συνεχίζοντας αναρωτήθηκε ποιο είναι το έργο της Κυβέρνησης μέχρι σήμερα, στο χώρο της Παιδείας και ειδικά στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Χαρακτηριστικά τόνισε ότι όπως η προηγούμενη Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, που κατάργησε με το Νόμο Γαβρόγλου, το 2017, την πραγματική μεταρρύθμιση του 2011,  θεσμοθέτησε πρόχειρα 37 νέα Πανεπιστημιακά Τμήματα, χωρίς μελέτες, προετοιμασία και οργάνωση, έτσι και η σημερινή Κυβέρνηση τα κατήργησε συλλήβδην, χωρίς καμία αξιολόγηση και πάλι, και χαρακτηριστικά ανέφερε:

“…Καθιερώθηκε η ΕΒΕ, ενώ αγνοήθηκε η πρότασή μας για το Εθνικό Απολυτήριο, έμειναν και μένουν εκτός Πανεπιστημίου χιλιάδες μαθητές και πολλά Περιφερειακά Τμήματα χωρίς φοιτητές, αντί να έχουν ρόλο και λόγο οι Πανεπιστημιακές Σχολές για τα κριτήρια εισαγωγής των σπουδαστών, με ένα σωστό επαγγελματικό προσανατολισμό. Με τις επιλογές σας έχει μεγαλώσει το χάσμα για τους οικονομικά αδύνατους, ενώ παράλληλα ενισχύεται η ιδιωτική εκπαίδευση και τα ιδιωτικά κολέγια, για τα οποία έχετε βέβαια προβλέψει προνόμια και την εξίσωση πτυχίων και επαγγελματικών δικαιωμάτων με τα αντίστοιχα των Δημοσίων Πανεπιστημίων…”

Ενώ συνεχίζοντας αναφέρθηκε με χαρακτηριστικό παράδειγμα την Άρτα τονίζοντας ότι “… Καταργήσατε το Τμήμα Επιστημών Τροφίμων και Διατροφής στην Άρτα, όταν αυτό συνδέεται άμεσα  και ουσιαστικά με το Γεωπονικό Τμήμα της αντίστοιχης Σχολής, το οποίο με τη σειρά του κινδυνεύει μετά τη θέσπιση της ΕΒΕ. Δυο Τμήματα με άμεση σύνδεση και σχέση  με τα παραγωγικά χαρακτηριστικά μιας περιοχής, που στηρίζεται στον πρωτογενή τομέα. Τα Τμήματα αυτά θα μπορούν να ολοκληρώσουν το πεδίο μάθησης γνώσεων και έρευνας, να συνδεθούν με την τοπική παραγωγή  με αμοιβαίο όφελος και για το Ίδρυμα και τους σπουδαστές, αλλά και για την τοπική ανάπτυξη και οικονομία. Προχωράτε χωρίς πραγματική αξιολόγηση και προτεραιότητες…”

Επίσης, αναφέρθηκε στην βούληση της Κυβέρνησης να καθιερώσει ένα Σύστημα Διοίκησης συγκεντρωτικό, απέναντι στο αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων, με ενισχυμένο τον εξωτερικό παράγοντα, τονίζοντας ότι για το ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής, αυτό  αποτελεί το κορυφαίο ζήτημα διαφωνίας, αφού αφήνει πολύ μεγάλα περιθώρια πολιτικού ελέγχου και μειωμένης διαφάνειας.

Αλλά και για την αναζήτηση χορηγιών και πόρων, σημείωσε ότι αυτή, δεν πρέπει να είναι απέναντι στη Δημόσια χρηματοδότηση. Το Δημόσιο Πανεπιστήμιο πρέπει να έχει εξασφαλισμένες τις υποδομές, τον επιστημονικό και τεχνολογικό εξοπλισμό αλλά και τις δαπάνες Φοιτητικής Μέριμνας για όλους τους οικονομικά αδύναμους φοιτητές.

Αναφέρθηκε σε ειδικότερα θέματα όπως, στην ανάγκη επανενεργοποίησης των αποκεντρωμένων δομών Διά Βίου Εκπαίδευσης , αφού τα προγράμματα αυτά έχουν εγκαταλειφθεί, ενώ ήταν πετυχημένα, με τον προγραμματισμό από το ΙΝΕΔΙΒΙΜ και την αξιοποίηση κοινοτικών πόρων, και επίσης επεσήμανε την ανάγκη να απαλειφθεί η δυνατότητα σιωπηρής απόρριψης υποψηφίων ΕΔΙΠ, μετά από ένα τρίμηνο, χωρίς απόφαση και αιτιολόγηση καταγεγραμμένη, όπως προβλέπεται στο άρθρο 440 .

Επί πλέον αναφέρθηκε και στην Τροπολογία που κατέθεσε το σύνολο της Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής, για τα Όργανα  Διοίκησης των ΑΕΙ,  που αποδεικνύει τη βούλησή του ΠΑΣΟΚ για ουσιαστικό Διάλογο και πολιτική συνεννόηση για το κορυφαίο αυτό Εθνικό θέμα της Παιδείας, με διασφάλιση του συνταγματικά προβλεπόμενου αυτοδιοίκητου των Πανεπιστημίων, με εκλογή των Οργάνων του Συμβουλίου από τα μέλη ΔΕΠ αλλά και των μονομελών Οργάνων (Πρύτανης, Αντιπρυτάνεις, Κοσμήτορες, Πρόεδρος), από το διδακτικό προσωπικό, όπως γίνεται σε πολλές προηγμένες Ευρωπαϊκές χώρες.

Καταλήγοντας, υπογράμμισε ότι το ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής καταψηφίζει επί της Αρχής το Νομοσχέδιο, έχοντας μια διαφορετική αντίληψη από την Κυβέρνηση για τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της Παιδείας, γενικότερα, και της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης ειδικότερα, όπως και για την ποιότητα της Δημόσιας Εκπαίδευσης, ενώ παράλληλα από την Κυβέρνηση της ΝΔ απουσιάζει κάθε διάθεση διαλόγου και επιδίωξης ευρύτερης συναίνεσης.