ΑΠΟΨΗ – press

Υπάρχει πρόθεση για ουσιαστική λειτουργία της Δημοτικής Αστυνομίας;

                                Γράφει ο Βασίλης Ιωάννου

Για την ιστορία του θεσμού..

Η Δημοτική Αστυνομία καθορίστηκε με τον ιδρυτικό νόμο του 2002, προκειμένου να είναι υπεύθυνη για την εποπτεία των δημόσιων χώρων, την γενική ασφάλεια των πολιτών και την εύρυθμη λειτουργία του Δήμου..

 Το 2013 μετά από απαίτηση της τρόικας, για συρρίκνωση του Δημόσιου τομέα, ο θεσμός καταργήθηκε από τον τότε Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και σημερινό Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζόμενων μετακινήθηκαν σε άλλες υπηρεσίες, μέσω του προγράμματος της κινητικότητας…

Στα λίγα χρόνια λειτουργίας της η Δημοτική Αστυνομία κατάφερε να πετύχει τους βασικούς σκοπούς της και σε μεγάλο βαθμό να την αποδεχτούν οι τοπικές κοινωνίες.

Αυτός ήταν και ο βασικός λόγος που το 2015 η τότε Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ την  επανασυστήνει και δίνει τη δυνατότητα στο προσωπικό που είχε μετακινηθεί να επιστρέψει στις υπηρεσίες του.

Όμως από τους 3500 εργαζόμενους, επιστρέφει μόλις το 1/3 εξ αυτών,  με αποτέλεσμα έκτοτε σε όλους τους Δήμους η λειτουργία της συγκεκριμένης Δημοτικής υπηρεσίας να είναι υποτυπώδης.

Ενδεικτικά να αναφέρω ότι στους  Δήμους Πρέβεζας και Άρτας υπηρετούν σήμερα μόνο από 5 άτομα, ενώ όταν ξεκίνησε τη λειτουργία της η Δημοτική Αστυνομία υπηρετούσαν 15 και 20 άτομα αντίστοιχα.

Απαίτηση για ουσιαστική επαναλειτουργία    

Τα τελευταία χρόνια σε κάθε ευκαιρία οι εκπρόσωποι των Δήμων τόνιζαν  ότι η λειτουργία της Δημοτικής Αστυνομίας βρίσκεται σε αδιέξοδο και γι’ αυτό το λόγο η πολιτεία οφείλει να δώσει λύση στο πρόβλημα.

Ή θα την μετατρέψει σε μια απλή υπηρεσία ελέγχου και εποπτείας του δημόσιου χώρου, με τις ανάλογες ευθύνες ή θα ενισχύσει αποφασιστικά τον αστυνομικό της χαρακτήρα που θα συνοδευτεί με την κατάλληλη εκπαίδευση, ενώ παράλληλα θα συγκεκριμενοποιηθούν οι αρμοδιότητες της Δ.Α., καθώς οι θεσπισμένες αρμοδιότητες δημιουργούν ασάφειες, δυσλειτουργίες και σκοτεινά σημεία, που είτε δημιουργούν πρόσθετα προβλήματα είτε στην πράξη ακυρώνουν την ύπαρξή της. 

Αν ο στόχος είναι να οργανωθεί μια ακόμη ελεγκτική υπηρεσία, που απλά θα κόβει κλήσεις, θα βεβαιώνει παραβάσεις στις κανονιστικές αποφάσεις των Δήμων, θα ελέγχει άδειες και τραπεζοκαθίσματα και θα παραδίδει έγγραφα, όπως οι κλητήρες γενικών εξωτερικών καθηκόντων, αυτό είναι σχετικά εύκολο να γίνει.

Αν όμως η Πολιτεία επιθυμεί πραγματικά την ενδυνάμωση του θεσμού της Δημοτικής Αστυνομίας, με αναβαθμισμένο ρόλο και αποτελεσματική λειτουργία, τότε οφείλει αφενός να προχωρήσει στην επαρκή στελέχωσή της και αφετέρου να επανακαθορίσει με σαφήνεια τις αρμοδιότητες και το ρόλο της.

Πρωτοβουλία για “επανεκκίνηση” της Δημοτικής Αστυνομίας.

Σήμερα 20 ολόκληρα χρόνια από την ίδρυσή της, η Κυβέρνηση θέλοντας ίσως και να διορθώσει το λάθος του 2013, δείχνει αποφασισμένη να προχωρήσει και σύντομα καταθέτει προς διαβούλευση σχετικό νομοσχέδιο “για την ουσιαστική λειτουργία και επανεκκίνηση της Δημοτικής Αστυνομίας”.

Συγκεκριμένα  με το νομοσχέδιο επιχειρείται ομαδοποίηση- αναδιατύπωση των αρμοδιοτήτων και κατάργηση όσων εξ αυτών δεν συνάδουν με το ρόλο της Δημοτικής αστυνομίας.

Παράλληλα θα επιχειρηθεί μια πρώτη κατηγοριοποίηση των Δήμων, με βάση αντικειμενικά κριτήρια (έκταση και πληθυσμό), με στόχο  η ανάθεση άσκησης  αρμοδιοτήτων να καθορίζεται με βάση την κατηγορία στην οποία ανήκει κάθε Δήμος.
Η κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή και η ψήφισή του αναμένεται να γίνει στα τέλη Οκτωβρίου, ενώ ήδη το Υπουργείο Εσωτερικών αποστέλλει εγκύκλιο προς τους δήμους της χώρας, η οποία θα ενημερώνει για τη Δημοτική Αστυνομία και παράλληλα θα τους καλεί να προχωρήσουν σε αιτήματα για την πρόσληψη προσωπικού..

Εκτιμάται ότι σε πρώτη φάση εντός του 2023 θα προκηρυχτούν περίπου 1500 θέσεις, προκειμένου να στελεχώσουν τις αποδυναμωμένες Αστυνομίες των Δήμων.

Είναι χωρίς αμφιβολία μια σημαντική Κυβερνητική εξαγγελία, με την προϋπόθεση βέβαια ότι θα υλοποιηθεί και “δε θα μείνει στα χαρτιά”, όπως πολλά άλλα εκκρεμή θέματα.