ΑΠΟΨΗ – press

Αφιέρωμα:  Caterina  Valente  και L. A. Del  Parana

ΌΤΑΝ ΤΑ ΑΗΔΟΝΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΕΚΑΝΑΝ… ΣΕΡΕΝΆΤΑ

Στις 9 Σεπτεμβρίου 2024, στην Ελβετία, έφυγε από τη ζωή η Κατερίνα  Βαλέντε(.Caterina Germaine Maria Valente): Έξη μέρες μετά, συμπληρώθηκαν 50 χρόνια από τον θάνατο του Louis Alberto Del Parana(σ. σ, απεβίωσε στο Λονδίνο στις 15/9/1974).  Σους παλαιότερους, η  είδηση του θανάτου της εμβληματικής Ιταλίδας(πολιτογραφημένης Γαλλίδας)  τραγουδίστριας, κιθαρίστας, χορεύτριας και ηθοποιού και στον γράφοντα ειδικότερα  η πρόσκληση  να παραστεί στο μουσικό  φεστιβάλ  προς τιμήν του μεγάλου τροβαδούρου, συνθέτη και στιχουργού  Parana, που πραγματοποιήθηκε στις 15/9/2024  στην  γενέτειρά του ,  Άλτος της μακρινής Παραγουάης, έφεραν στη  μνήμη  τις  10-ετίες του 50, του 60 και του 70,  και το μυαλό  γέμισε μελωδίες. «Σε μια εποχή, που για να γίνεις τραγουδιστής/τρια αξιώσεων έπρεπε να έχεις… φωνή! Κάτι που σήμερα δεν είναι απαραίτητο, αφού τον πρώτο ρόλο παίζουν η εικόνα και… ο σαματάς», όπως εύστοχα σημειώνει η εφημερίδα «δημοκρατία»(13/09/2024) στο σχετικό σημείωμα με τίτλο: «Κατερίνα Βαλέντε, ο δυναμίτης», που υπογράφει «Η ΑΚΙΣ» 

Η.CATERINA GERMAINE MARIA VALENTE

.Γεννήθηκε στις 14 Ιανουαρίου 1931 στο Παρίσι .Ο πατέρας της Τζουζέπε Βαλέντε ήταν ακορντεονίστας ενώ η μητέρα της Μαρία ήταν βιρτουόζος μουσικής (έπαιζε 33 όργανα) και χορεύτρια μπαλέτου στο vaudevil. Η Κατερίνα Βαλέντε συστήθηκε στο ευρωπαϊκό κοινό της το 1954 με τις ηχογραφήσεις της «Κωνσταντινούπολη» και «I love Paris». 

Η Κ. Βαλέντε  όπου κι αν έπαιζε, μάγευε κυριολεκτικά το κοινό της, που δέθηκε εύκολα  μαζί της. Με τους μεγαλύτερης ηλικίας θαυμαστές της σε Ευρώπη, Αμερική, Λατινική Αμερική κ.ά να την θυμούνται με νοσταλγία να εκτελεί   με την καταπληκτική φωνή της εμβληματικές μελωδίες σε ρυθμούς της εποχής της. 

Ποιος την άκουγε να τραγουδάει την «Μαλαγκένια» και δεν μαγεύονταν, όχι μόνο από την εκπληκτική φωνή της, αλλά και από τον καταιγισμό ρυθμού και μελωδίας από την ορχήστρα που την συνόδευε; Το επίσης εντυπωσιακό ήταν ότι η Κ. Βαλέντε  περιοδεύοντας τον κόσμο  ξεσήκωνε κυριολεκτικά τους πολυπληθείς ακροατές της τραγουδώντας σε έντεκα γλώσσες, με ένα ρεπερτόριό που αποτελούνταν από μελωδικά κομμάτια παιγμένα όμως  με ορμητικότητα και  ρυθμό καλπάζοντα.

Είχε έρθει και στην Ελλάδα και όπου εμφανίστηκε υπήρξε το αδιαχώρητο. Τραγούδησε Χατζηδάκη και Πλέσσα και συγκεκριμένα τα «Παιδιά του Πειραιά», που την εποχή εκείνη ήταν ένα είδος ελληνικού εθνικού ύμνου,  «ο έρωτας που μ’ άκουσε», «Η Μελένια η γυφτοπούλα» και την «Μισιρλού» στα γερμανικά.

Η  Κατερίνα Βαλέντε στην μακρόχρονη καλλιτεχνική της πορεία κατάφερε να περάσει στην κατηγορία της «Ντίβας», είχε τραγουδήσει συνθέσεις επώνυμων συνθετών και είχε συνεργαστεί  με τα ιερά τέρατα της τότε σύγχρονης μουσικής(σ. σ, Ντιν Μάρτιν, Λουίς Άρμστροπνγκ, Μπίνγκ Κρόσμπι, Πέρι Κόμο, Λουίς Ντελ Παρανά , Έλλα Φιτζέραλν  κ.ά). 

Ο LOUIS ALBERTO DEL PARANA

 Γεννήθηκε στις 21 Ιουνίου 1926  και πέθανε στις 15 Σεπτεμβρίου 1974 στο Λονδίνο, τη χρονιά που έκανε και την τελευταία του καλλιτεχνική εμφάνιση στη Μόσχα. Ο  Luis Alberto del Paraná (πραγματικό όνομα Luis Meza) υπήρξε κατά πρώτον συνιδρυτής του μουσικού λατινοαμερικανικού συγκροτήματος  “Los Guaireños”, που αργότερα μετονομάστηκε σε “Los Paraguayos”.. Ο ίδιος μεμονωμένα  είτε με τα πιο πάνω μουσικά συγκροτήματα έδωσε  συναυλίες   στα μεγάλα θέατρα και τους ραδιοφωνικούς σταθμούς σχεδόν  όλων των χωρών της  Λατινικής Αμερικής και ειδικότερα της Αργεντινής και του  Mexico. Mε την επιστροφή τους  στην  Ασουνσιόν, πρωτεύουσα της πατρίδας τους το 1945, οι “Los Paraguayos”.  διορίστηκαν επίσημα από την κυβέρνηση της Παραγουάης «περιοδεύοντες πολιτισμικοί πρεσβευτές της». 

Κάτοχοι, πλέον, διπλωματιών διαβατηρίων επισκέφτηκαν  πρώτα την Αμερική και στα μέσα της δεκαετίας του 1950 έφθασαν στην Ευρώπη. Ο Παρανά με την εκπληκτική φωνή του και οι εξαιρετικοί τραγουδιστές-συνεργάτες του(σ. σ, Μπαρπόσα και Γκαρσία), πραγματικοί βιρτουόζοι της κιθάρας και  άρπας, κατάφεραν να  κάνουν γνωστές τις μελωδίες και τους ρυθμούς της Λατινικής Αμερικής-και ειδικότερα της χώρας  τους,. «κερδίζοντας» το μουσικόφιλο κοινό Αμερικής και Ευρώπης και. αποκτώντας μεγάλη διεθνή δημοφιλία.

 Διάσημος πλέον ο Παρανά και το θρυλικό γκρουπ Los Paraguayos επί τρεις   δεκαετίες(σ. σ, του 50,  ’60 και  ’70), κυριολεκτικά μεσουρανούσαν στο παγκόσμιο μουσικό στερέωμα. Ειδικότερα ο Luis Alberto del Paraná μοιράστηκε τη  σκηνή στις αμέτρητες συναυλίες σε Ευρώπη και Αμερική με τα τότε ιερά τέρατα της παγκόσμιας μουσικής βιομηχανίας,  όπως τους Frank Sinatra, Louis Armstrong, Placido Domingo, Paul Kuhn, Mireille Mathieu, Peter Alexander, Lolita, Karl Moik, Toto Cutugno, Adamo,.Katerina Valente , Semino Rossi το αγγλικό γκρουπ The Beatles, ενώ ο ίδιος με τους  Los Paraguayos”. είχαν εμφανιστεί ως guest star με την Edith Piaf στο Olympia (Παρίσι) καθώς και με την εμβληματική Marlene Dietrich. 

Μάλιστα στο αποκορύφωμα καριέρας τους, το 1963, οι Los Paraguayos, μαζί με τους Beatles, και άλλους παγκοσμίου φήμης καλλιτέχνες εμφανίστηκαν στο «Royal Performance» στο Λονδίνο”,.  ενώπιον βασιλικών υψηλοτήτων όπως οι πριγκίπισσες της Αγγλίας Μαργαρίτα. και της Δανίας  Μαργαρίτα η Β΄, όπου και βραβεύτηκαν για τις υψηλές μουσικές επιδόσεις τους.  . Ακόμη ανάμεσα σε εκείνους που τους τίμησαν με την παρουσία τους σε γενόμενες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις στην Ολλανδία και Γερμανία ήταν η τότε βασίλισσα της Ολλανδίας Τζουλιάνα, ο Γερμανός Καγκελάριος Χέλμουτ Κόλ και ο (τότε)πρόεδρος της ομοσπονδιακής Γερμανίας. Ο Ρίχαρντ φον Βάιτσζεκερ, ο οποίος σε επίσημη επιστολή προς τον Παρανά έγραψε: «Η μουσική σας είναι ένα αναμφισβήτητο σύμβολο του μοναδικού πολιτισμού της χώρας σας και της ηπείρου σας, που μπορεί να δώσει τόσα πολλά σε εμάς τους Ευρωπαίους. Να είστε σίγουροι ότι είστε πάντα ευπρόσδεκτοι στη Γερμανία.». 

Σημειωτέον ότι οι μουσική παραγωγικότητα  του Παρανά με την εμβληματική ορχήστρα του Αντρές Φερεϊρα,  αλλά και με το Τρίο Λος Παραγουάϊος ξεπέρασε τα 20 εκατομμύρια πωλήσεις σε δίσκους και τα 600 εκατ σε. Cd και κασέτες , Ακόμη πολλά  βραβεία που έλαβαν, όπως «Ο Χρυσός Δίσκος της Unicef», «Η Χρυσή Σφαίρα», για το ταξίδι του ενός εκατομμυρίου χιλιομέτρων σε μουσική περιοδεία σε όλο τον κόσμο, καθώς και η πρώτη «Golden Music Cassette»

VALLENTE -PARANA ΚΑΝΟΥΝ ΣΕΡΕΝΑΤΑ ΣΤΟ ΝΥΧΤΕΡΙΝΟ ΠΑΡΙΣΙ

Το  1963  η Κ. Βαλέντε . μαζί με άλλους 11 μεγάλους αστέρες της τότε παγκόσμιας μουσικής  σκηνής, πήρε μέρος στην εγγραφή δίσκου της Unicef  από τις πωλήσεις του οποίου ανά τον κόσμο, τα έσοδα θα διατίθονταν για την περίθαλψη και διατροφή των παιδιών του τρίτου κόσμου. Μεταξύ των 11  συμμετείχαν:  ο Luis Alberto del Paraná και οι Los Paraguayos,  όπου βραβεύτηκαν με τον «Χρυσό Δίσκο της Unicef»,  για την πώληση 1.000.000 αντιτύπων. 

Όμως εκείνο που έμεινε ως ανεπανάληπτο μουσικό γεγονός, ήταν η κοινή εμφάνιση  «Κ. Βαλέντε –Παρανά- Λος Παραγουάιος», στην σκηνή του εμβληματικού κέντρου συναυλιών «Ολυμπιά» στο Παρίσι(1959).. Γιατί εκείνο το βράδυ το φιλοθεάμον κοινό με τα όσα έβλεπε και άκουγε, πραγματικά έπαθε  την πλάκα του…  Οι… τυχεροί παριστάμενοι, εκστασιασμένοι από την εκπληκτική απόδοση των «λάτιν» μελωδιών και  ρυθμών από το επί σκηνής δίδυμο «Βαλέντε-Παρανά», ξεσηκώθηκαν, και μέσα σε  φρενίτιδα ενθουσιασμού  τους χειροκροτούσαν  όρθιοι, επευφημώντας τους και τραγουδώντας μαζί τους. Την επομένη ο γαλλικός τύπος σχολιάζοντας το γεγονός μεταξύ των άλλων έγραψε: «Vallente- Parana έκαναν σερενάτα στο νυχτερινό Παρισι»

Πάντως ενδεικτική.  της καταπληκτιής εμφάνισης του διδύμου «Βαλέντε-Παρανά» στο «Ολυμπιά», είναι η παρατιθέμενη φωτό (από το αρχείο του Rubito Medina, πρώην κιθαρίστα της Παραγουάης). Εκεί βλέπουμε επί σκηνής την Βαλέντε με την κιθάρα της και τον Παρανά με την παραδοσιακή αμφίεση της Παραγουάης να τραγουδούν, ενώ τους Reynaldo Meza, Rubito Medina και Santos Gonzalez(σ.σ. τα υπόλοιπα μέλη του Λος Παραγουάιος). καθισμένους να τους κοιτούν και εκείνοι   εκστασιασμένοι 

Εν τω μεταξύ και ο Luis Alberto del Paraná με τους Paraguayos έχουν κατ’ επανάληψη επισκεφθεί την Ελλάδα όπου εμφανίστηκαν σε μεγάλα μουσικο-χορευτικά κέντρα της εποχής, τραγούδησαν στο τότε κρατικό ραδιόφωνο αλλά και συμμετείχαν σε κάποιες ταινίες του παλαιού ελληνικού κινηματογράφου. «Τα Παιδιά του Πειραιά», «Εκεί ψηλά στον Υμητό», «Αθήνα» κ.ά., ήταν μερικές από τις δισκογραφικές εγγραφές τους στα ελληνικά.

Ωστόσο  πολλοί αρτινοί νεολαίοι της εποχής υπήρξαν φανατικοί θιασώτες της μουσικής «λάτιν» και προσωπικά Fan τόσο της Κ. Βαλέντε όσο και του Παρανά με τους Παραγουάϊος . Ο γράφων, ο ίδιος φανατικός fan των τελευταίων και φυσικά της Βαλέντε, θυμάται για παράδειγμα, τα «Πετσάκια»(σ. σ, τα αδέλφια Γιώργο, Τακούλη και την αείμνηστη Βούλα Πέτσα), τον Βασίλη Δούβα να πρωταγωνιστούν στα νεανικά πάρτι τραγουδώντας την «Μαλαγκένυα», την «Γκαλοπέρα», «την ιστορία αγάπης» κ.ά. Όπως θυμάται και τον αείμνηστο Μιχάλη Αλίβερτη, προσωπικό φίλο του Παρανά,  να  καλεί στο σπίτι του, τους δύο επίσης Fan των Παραγουάϊος (σ. σ, τον Λ. Ρίζο και τον γράφοντα), για να ακούσουμε ξεχωριστά κομμάτια τους από την τεράστια δισκοθήκη του. Τέλος ισχυρή ανάμνηση διατηρεί ο γράφων  του περιστατικού , όταν στο εμβληματικό μουσικό-χορευτικό κέντρο «Καρυστινός», τον Μάρτιο του 1965,  γνώρισε τον Παρανά και τους συνεργάτες του και έκτοτε συνδέθηκε μαζί του με προσωπική φιλία(σ. σ, εξ’ ού και η αποστολή της πρόσκλησης να παραστεί στο φεστιβάλ που πραγματοποιήθηκε   στην πόλη Άλτος, γενέτειρα του Παρανά, με αφορμή τα 50 χρόνια από τον θάνατό του).. 

email: akoliatsos@gmail.com