Η ομάδα είναι δημιουργία του καθηγητή μουσικής Γιώργου Γεωργίου,ο οποίος διδάσκει τύμπανα και παραδοσιακά κρουστά,στο Κεντρικό Ωδείο Άρτας.
Εχει ξεκινήσει απο τον χειμωνα του 2005 ,και η πρωτη ‘’πειραματική’’εμφάνιση του συνόλου κρουστών,ηταν τον Μάρτιο του 2006!
Απο τότε και ως το τέλος του ‘20,η ομάδα έχει πραγματοποιήσει 209 παραστάσεις στην Άρτα και ανα την Ελλάδα,σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία!!
Η ομάδα «KrotalArta»αποτελείται απο παλιούς και νέους μαθητές του κ.Γεωργίου,όλων των ηλικιών!
Οι μουσικοί χρησιμοποιώντας μέρη απο το drum set(snare-floor tom-κουδούνες),καθώς και παραδοσιακά ελληνικά κρουστά,(νταούλια-τουμπελέκια-ντέφια), παίζουν Rock ,Latin και Funk ρυθμικά ιδιώματα,ταυτόχρονα με ελληνικούς παραδοσιακούς ρυθμούς.
Η ομάδα έχει ακόμη κομμάτια που αποδίδονται με body percussion,βαρέλια, καθως και με κοντάρια!
Όλα τα κομμάτια ειναι γραμμένα απο τον κ.Γεωργίου,αποκλειστικά για την ομάδα και είναι πρωτότυπα!!
Το αποτέλεσμα;Πολύ ιδιαίτερο και κεφάτο groove που ξεσηκώνει τους πάντες!Η ομάδα κρουστών ‘’KrotalArta’’ συμμετέχει σε πολλα φεστιβάλ σε όλη την Ελλάδα καθε χρόνο και μάλιστα ανοίγοντας συναυλίες μεγάλων ονομάτων,οπως Θ.Παπακωνσταντίνου,Χαινηδες,Μ.Ζαμάνη,Locomondo και είναι ευρέως γνωστή!
‘’Οι ΚrotalΑrta,(αναφέρει ο κ.Γιώργος Γεωργίου), που σημαίνει κρόταλα από την Άρτα, προσπαθούν να δείξουν ότι και μόνα τους τα κρουστά μπορούν να δημιουργήσουν μουσική’’.
‘’Γενικά ο ήχος του συγκροτήματος, τα κομμάτια και η απόδοση αυτών, μας καθιστά πρωτότυπους και μοναδικούς, μεταξύ των ομάδων κρουστών που υπάρχουν στην Ελλάδα και στον κόσμο γενικότερα’’.
‘’Γιατί διαλέξαμε τα κρούστα και πόσο δύσκολο και παράδοξο είναι για ένα συγκρότημα σαν το δικό μας να παίζει τέτοια μουσική στην Άρτα’’;
‘’Διαλέξαμε τα κρούστα, διότι μας εντυπωσίασε ο ήχος, η όλη δυναμική σκηνική τους παρουσία και το πάθος που βγάζουν παίζοντας.’’
‘’ Όταν ξεκινήσαμε να παίζουμε, ανακαλύψαμε ότι τα τύμπανα και τα κρούστα αργότερα έγιναν προέκταση του χαρακτήρα και της προσωπικότητας μας. Είναι ξεχωριστός «κόσμος», μέσα στην μουσική που απαιτεί παθος, πειθαρχεία, ομαδικότητα και τρομερή ανεξαρτησία μελών του σώματος, με την ανάγκη πάντα πολλής μελέτης.’’
‘’ Τα τύμπανα και τα κρούστα γενικά, είναι σύνθετα και πολύπλοκα όργανα τα οποία καθορίζουν τα περισσότερα μουσικά ιδιώματα. Όλα αυτά πρέπει ένας ντράμερ ή ένας κρουστός γενικότερα να τα γνωρίζει. Αυτό μας δίνει έναν από τους σημαντικότερους ρόλους στη μουσική και την απόδοση αυτής. Απόδοση και κομμάτι, μόνο από κρούστα είναι ιδιαιτέρα δύσκολο να δημιουργηθεί και να παιχτεί.
‘’Για την Άρτα και την Ελλάδα γενικότερα ,είναι δύσκολη η αποδοχή μας σαν συγκρότημα λόγο της πρωτοτυπίας και της μοναδικότητας μας’’.
Ένας τομέας που επλήγη από τους περιορισμούς λόγω covid-19 είναι ο χώρος της Καλλιτεχνικής Μουσικής Εκπαίδευσης. Πόσα παιδιά στην Άρτα, σταμάτησαν τα μουσικά τους μαθήματα στην Άρτα;
Εδώ και 14 σχεδόν μήνες,η ζωή μας άλλαξε, καθώς βρεθήκαμε αντιμέτωποι και απροετοίμαστοι με αυτή την νέα αρρώστια, που εξελισσόταν με γρήγορους ρυθμούς σε εχθρό και μας επηρέαζε όλους τόσο σαν κοινωνία, όσο και σε προσωπικό επίπεδο. Οι επιπτώσεις της πανδημίας ήταν και παραμένουν(μιας και δεν τελειώσαμε ακόμα),σοβαρές και προκαλούν οικονομική ,πολιτιστική και κοινωνική κρίση. Οι περιορισμοί στους οποίους εξαναγκαζόμαστε, επηρεάζουν σημαντικά την καθημερινότητά μας και την εκπαίδευση των παιδιών μας γενικότερα, και (βέβαια)την μουσική εκπαίδευσή τους.
Η δια ζώσης μουσική εκπαίδευση τόσο σε κανονικές συνθήκες ,όσο και τις μέρες που διανύουμε, έχει πολλά να προσφέρει στα παιδιά ,αλλά και σε όσους θέλουν να την έχουν στη ζωή τους και αποτελεί μία ισχυρή δύναμη που δίνει την ευκαιρία σε όσους εκπαιδεύονται «μουσικά» ,να αισθανθούν και να αντιληφθούν την καθημερινότητά τους με αισιοδοξία και όραμα.
Δε μπορεί,παρα μόνο σε ένα πολύ μικρό ποσοστό πιστεύω,να αντικατασταθεί με μαθήματα τηλεεκπαίδευσης.Αυτός είναι και ένας λόγος ,που δυστυχώς, ένα σημαντικό ποσοστό των μαθητών μουσικής,μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων,να απέχουν μέχρι να ξαναρχίσουν τα δια ζώσης μαθήματα.
Τι επίδραση έχει η μουσική εκπαίδευση στον άνθρωπο; Γιατί είναι τόσο σημαντική για τους νέους;
Πέρυσι το καλοκαίρι,σύμφωνα με μια εργασία της Ιωάννας Τσαρή,από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής,από την αρχαιότητα μέχρι και τη σύγχρονη εποχή τόσο οι μουσικοπαιδαγωγοί, όσο και ψυχολόγοι έχουν εκδηλώσει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη μελέτη της επίδρασης της μουσικής στη διαμόρφωση ενός υγιούς τρόπου νόησης. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια παρουσιάζονται όλο και περισσότερα ευρήματα ερευνών που κάνουν ακόμα πιο ξεκάθαρη την επιρροή της μουσικής στον τομέα της παιδοψυχολογίας. Ειδικότερα, οι ιδιότητες της μουσικής θεωρούνται ότι επηρεάζουν αποφασιστικά τις κινητικές, γλωσσικές, κοινωνικές, γνωστικές και ακαδημαϊκές ικανότητες του παιδιού. Αν κάνουμε μία σύντομη ιστορική αναδρομή στην αρχαιοελληνική γραμματεία,θα δούμε ότι ο Πυθαγόρας, ο πρώτος αναγνωρισμένος θεωρητικός μουσικός, έχει χαρακτηριστικά τονίσει πόσο πολύ θετικά επηρεάζει η μουσική και πως βοηθά στην ψυχολογική κατάσταση του ανθρώπου. Επίσης, ο Πλάτωνας υποστήριζε πως η μουσική έχει ηθοπλαστική δύναμη ενώ ο Αριστοτέλης στο έργο Πολιτικά ,αναφέρει πως ανάλογα με τον τόνο και τον ρυθμό, μεταβάλλεται η συμπεριφορά του ανθρώπου. Όλοι οι άνθρωποι, σ’ οποιαδήποτε ηλικία, μπορούν να ανταποκριθούν σ’ ένα μουσικό άκουσμα, ακόμη και τα βρέφη τα οποία βρίσκονται στην πιο πρώιμη φάση ανάπτυξης των αντιληπτικών αισθήσεών τους για τον κόσμο που τα περιβάλλει και τα ερεθίσματα που δέχονται. Κατά την ηλικία αυτή είναι έμφυτη η ανταπόκριση στον ρυθμό κυρίως μέσω της κίνησης, καθώς αυτό τα βοηθά στο να επικοινωνήσουν.
Στην εποχή της τηλεκπαίδευσης, βρέθηκε κάποιος υποκατάστατος τρόπος προκειμένου να γίνουν μαθήματα έστω εξ αποστάσεως κι αν όχι γιατί;
Καταρχάς πιστεύω ότι τα διαδικτυακά μαθήματα δεν ενδείκνυνται για αρχάριους μαθητές.Είναι πολύ δύσκολο το ξεκίνημα.Θέλει όργανο,τεχνική,κούρδισμα και αμεσότητα στον ήχο,χωρις τις καθυστερήσεις του διαδυκτιακού.
Προσωπικά,έκανα τα ιδιαίτερα μόνο μαθήματα, εξ αποστάσεως,μεσω των εφαρμογών Viper και Messenger,που βόλευαν λόγω ταχύτητας και τις ‘‘δυο πλευρές’’.
Ομαδικά συγκροτήματα, μπάντες, ορχήστρες, χορωδίες, γίνονται διαδικτυακά, στερώντας ωστόσο την κοινωνική αλληλεπίδραση, βασικό στοιχείο σε αυτά τα μουσικά σχήματα και φυσικά προκύπτουν θέματα που αφορούν στον ήχο καθώς δεν μπορεί να υπάρχει συντονισμός ήχου και χρόνου,που είναι απαραίτητο,στις παραπάνω περιπτώσεις.
Οι μουσικοί πως «εκτονώνονται» την εποχή του κορωνοίού;
Η προσωπική μελέτη,είναι μονόδρομος για να εκτονωθεί ένας μουσικός,στον καιρό της πανδημίας.Μάλιστα πιστεύω,ότι δύσκολα θα ξαναβρούμε όλοι μας τόσο χρόνο,για να ασχοληθούμε με το χόμπι μας,να γίνουμε καλύτεροι στο μουσικό μας όργανο,να εξελιχθούμε και να ανακαλύψουμε πράγματα ,πάνω στον τομέα που μας ενδιαφέρει περισσότερο.
Δύσκολο ηταν να βρεθείς με ομάδες η μπάντες που ήσουν μέλος,μιας και αυτό απαγορευόνταν και έκανε πιο μοναχική την συμβίωση του μουσικού με την μουσική του.
Σας είδαμε με την Φιλαρμονική του ΣΚΟΥΦΑ να παιανίζετε το «Γλυκύ μου Εαρ»… Ήταν πραγματικά μια ανάσα στην μουσική άπνοια των τελευταίων ημερών. Πως αισθανθήκατε;
Με την Φιλαρμονική του συλλόγου ‘‘Ο Σκουφάς’’,μας ζητήθηκε να βιντεοσκοπηθούν στον πεζόδρομο,τα κομμάτια που παρουσιάζουμε κάθε χρόνο την Μεγάλη Εβδομάδα,για να παρουσιαστούν τηλεοπτικά την Μεγάλη Παρασκευή.
Την Μεγαλη Τριτη καθώς και τις γιορτές των χριστουγέννων,όπου η φιλαρμονική μας παιάνιζε στην πόλη τα κάλαντα,ζήσαμε πολύ έντονες συγκινησιακές στιγμές.
Υπήρχαν άνθρωποι που μας χειροκροτούσαν και χαμογελούσαν από χαρα,καθως και άλλοι που κλαίγανε,αναπολώντας τις στιγμές,μικρές οι μεγάλες, που έχουμε χάσει όλοι μας με την πανδημια!
Αντίστοιχα βεβαιως νιώσαμε και μεις,στην αρχη με έκπληξη για το τόσο έντονο και διαφορετικό αποτέλεσμα στο συναισθημα ,που προκαλούσαμε,αλλα μετα καταλάβαμε,το πόσα μικρά και ωραία πράγματα υπάρχουν στην ζωή,που δεν είχαμε προσέξει και τα αντιμετωπίζαμε απλα σαν δεδομένα,μεχρι που ήρθε ο καιρός να τα στερηθούμε και να καταλάβουμε την αξία τους.
Η πρωτοποριακή μπάντα κρουστών KROTALARTA πως κρατήθηκε δεμένη το διάστημα αυτό;
Η ομάδα κρουστών KrotalArta,λόγω μεγάλου αριθμού μελών,’’φασαριας’’ και όγκου με όλα τα όργανα που χρειαζόμαστε,κυρίως βρισκόμαστε και κάνουμε τις πρόβες μας,σε ανοικτούς χώρους,από Φεβρουάριο και ως τον Ωκτώμβρη,που είναι καλύτερος ο καιρός.Τον χειμώνα αραιά,γίνονται προβες στο Κεντρικό Ωδειο,οπου προβάρουμε τα καινούρια η παλιά κομμάτια μας,χωρίς όργανα,κάνοντας body percussion.
Σε ολο αυτό το διαστημα που ειμαστε περιορισμένοι,εχουμε κάνει δυο τρεις προβες στο παραλήμνιο πάρκο,τηρώντας όσο μπορούσαμε αποστάσεις και κανόνες γενικά.Ηταν το μόνο που μπορούσαμε να κάνουμε,πέρα από τον διάλογο που έχουμε πάντα σε ομαδική συνομιλία της ομάδας.
Πότε θα ανοίξει η Μουσική Εκπαίδευση, σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχετε;
Την περίοδο μετά τις γιορτές του Πάσχα,όπου γράφω αυτό το κείμενο,δεν υπάρχει ακριβή ημερομηνία για το πότε θα ξαναλειτουργήσει η μουσική εκπαίδευση γενικότερα.
Προσωπικά πιστεύω,ότι το πιο αισιόδοξο σενάριο, θα είναι να ανοίξουμε μαζι με τα σχολεία στις 10 Μαιου.Αν όχι,τότε λίγες μέρες αργότερα,την Δευτέρα 17 του μήνα.
Τι σχέδια έχετε για το μέλλον; Ποιο είναι το πρόγραμμά σας για το καλοκαίρι;
Καταρχάς βλέπω το μέλλον με πολύ αισιοδοξία.Ηταν μεγάλο μαθημα για όλους μας αυτό που περάσαμε ως τώρα και που θα τελειώσει σύντομα πιστεύω.
Περιμένω με ανυπομονησία να ξεκινήσουν τα δια ζώσης μαθήματα στο Κεντρικό Ωδείο Αρτας,όπου διδάσκω.Να δω επιτέλους από κοντά όλους τους μαθητές μου,τους συναδέρφους και γενικότερα τους φίλους και γνωστούς.Ανάλογα με την εξέλιξη της εξόδου από την πανδημία,θα διαμορφωθούν και οι κινήσεις-σχέδια για το καλοκαίρι και το μέλλον γενικότερα.Οπως λέω πάντα σχέδια και όνειρα ναι,αλλα με ένα σίγουρο βήμα την φορά.
Με την ομάδα των μαθητών μου από το Κεντρικό Ωδείο Αρτας,εχω σχεδιάσει και θέλω να κάνω,αν μας επιτρέπουν οι καταστάσεις που θα έχουν διαμορφωθεί,μια μεγάλη καλοκαιρινή συναυλία,στο γεφύρι της Αρτας,τέλη Ιουνίου με αρχές Ιουλίου.Επίσης θέλω να πραγματοποιηθεί το Music Camp,nou είχα οργανώσει αλλα ακυρώθηκε πέρυσι,με δωρεάν σε όλους όσους θέλουν όλους μαθήματα μουσικής(διαφορα όργανα αλλα πρωτίστος κρουστά).
Το Music Camp θα γίνει από Παρασκευή εως Κυριακή σε οργανωμένο και ασφαλή χωρο,σε παραλία της Πρέβεζας.Μπορεί να μετέχει όποιος θέλει και θα είναι ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΩΡΕΑΝ και όχι μόνο για μαθητές μου η του ωδείου όπου δουλεύω.
Με την ομάδα κρουστών KrotalArta,καθώς και την φιλαρμονική συλλόγου «Ο Σκουφάς’’,θα είμαστε εκεί και θα μετέχουμε,καθώς θα γίνουν και ΔΩΡΕΑΝ σεμινάρια,από καθηγητές μουσικής,μεγάλης ‘‘εμβέλειας’’!
Η ομαδα κρουστων KrotalArta,έχει προσκληθεί ήδη σε φεστιβαλ ανα την Ελλάδα και όπου είναι δυνατόν,θα συμμετέχει.Επισης η ομάδα έχει ετοιμάσει ένα κομμάτι με τίτλο «182Γ’’,όπου είναι αφιερωμένο στην επανάσταση του ‘‘21 ,το οποίο θα βιντεοσκοπηθει,και κατοπιν θα παρουσιαστεί,σε εκδήλωση στην Αρτα,μαζι με ένα δευτερο κομματι που έχω ετοιμάσει για το ιστορικό γεφύρι της πόλης μας.
Όλα τα παραπάνω θα ανακοινωθούν και θα παρουσιαστούν,από τις σελίδες μου στο facebook-instagram και το site μου www.giorgosgeorgioudrums.gr
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ: Ο εμπνευστής της ομάδας κρουστών KrotalArta
Ο Γιώργος Γεωργίου γεννήθηκε στην Άρτα, όπου συνεχίζει να ζει και εργάζεται.
Άρχισε μόνος του να παίζει τύμπανα στην ηλικία των 16 ετών. Στα 18 ενώ βρισκόταν στην Αθήνα για σπουδές ως ηλεκτρονικός οπτικοακουστικών μέσων. Αρχισε μαθήματα παραδοσιακών κρουστών με δασκάλους τον Γιώργο Ροϊλό και τον Νίκο Νταρίλα.
Όταν τελείωσε τις σπουδές και τη θητεία του, επέστρεψε στην Άρτα και άρχισε μαθήματα μουσικής θεωρίας και μοντέρνα κρουστά,στο Ωδείο «Φίλιππος Νάκας Ιωαννίνων’’,απ όπου και αποφοίτησε, έχοντας δάσκαλο τον Κ.Δημητρίου. Από τότε έχει παρακολουθήσει πολλά σεμινάρια καθώς και μαθήματα από τους: Νίκο Καπιλίδη, Νίκο Τουλιάτο, Πανο Βασσιλοπουλο, Μενιο Πασιαλη, Στεφανο Δημητριου, Γιωργο Κολλια, Gunter Sommer, Paul Vertigo, Κώστα Αναστασιάδη και Γιάννη Σταυρόπουλο.
Μέχρι τώρα έχει συνεργαστεί με πολλούς καλλιτέχνες, σε σχεδόν όλα τα είδη μουσικής, όπως παραδοσιακή, ανατολίτικη, δημοτική, ροκ, μέταλ, τζαζ και κλασσική.
Ο κ.Γεωργίου,είναι εμπνευστής και δημιουργός της ομάδας κρουστών «KrotalArta» (κρόταλα απο την Αρτα),που αποτελείται από παλιούς και νέους μαθητές του.
Ο ίδιος συνθέτει τη μουσική που παίζει η ομάδα, που είναι ένα μείγμα από διαφορετικά μουσικά ιδιώματα, η οποία παίζεται από τύμπανα και κρουστά, όπως ντέφι, παραδοσιακό τύμπανο, μπόγκος ,τουμπερλέκι και άλλα.
Ο Γεώργιος Γεωργίου,διδάσκει τύμπανα(drums)και παραδοσιακά κρουστά,στο ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΩΔΕΙΟ της Άρτας.
www.giorgosgeorgioudrums.gr