Κεραυνός εν αιθρία ήταν για την κοινωνία της Άρτας, η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου να προχωρήσει σε σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης στα όρια της πόλης της Άρτας.
Ο Δήμος Αρταίων σε δελτίο τύπου το οποίο εξέδωσε αναφέρει τα εξής:
Ένα μείζον θέμα που αφορά την καθημερινότητα αλλά και την πρόβλεψη για τις ανάγκες της Άρτας την επόμενη ημέρα, ήταν αυτό που συζητήθηκε χθες στο Δημοτικό Συμβούλιο: η εφαρμογή της ελεγχόμενης στάθμευσης, συμφώνα με το εγκεκριμένο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου Αρταίων προβλέπεται η ανάγκη εφαρμογής της στο κέντρο της πόλης της Άρτας.
Κατά τα συνεδρίαση, ο μελετητής παρουσίασε με ηλεκτρονικά αρχεία το σχέδιο της ελεγχόμενης στάθμευσης μέσω έξυπνων συστημάτων, βασιζόμενο στο εγκεκριμένο ΣΒΑΚ του Δήμου.
Στην επιστημονική του τοποθέτηση, ο μελετητής αναφέρθηκε στις ήδη διαμορφωμένες συνθήκες στάθμευσης- δηλαδή στις υφιστάμενες υποδομές στάθμευσης και στους δημοτικούς χώρους στάθμευσης- καθώς και στην προσφορά και ζήτηση για στάθμευση.
Υπενθυμίζεται πως ο Δήμος Αρταίων έχει υποβάλει πρόταση στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» στην πρόσκληση «Smart cities» με αρχικό προϋπολογισμό 755.000 ευρώ, για την λειτουργία ενός ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης.
Η πρόταση αφορά την ολοκληρωμένη διαχείριση 620 θέσεων εντός του οδικού δικτύου της πόλης, προκειμένου να αποσυμφορηθεί από τον κυκλοφοριακό φόρτο. Το προτεινόμενο σύστημα, θα διαθέτει αισθητήρες που θα συνδέονται με ένα κεντρικό σύστημα ελέγχου διαθεσιμότητας θέσεων στάθμευσης. Επίσης, προβλέπονται αυτόματα συστήματα τελών στάθμευσης, με δυνατότητα πληρωμής ψηφιακά με mobile εφαρμογή, εξοπλισμό δημοτικής αστυνομίας, ηλεκτρονικές πινακίδες ενημέρωσης οδηγών κλπ.
Σύμφωνα με το σύνολο των μελετών-παραδοτέων που έχουν εκπονηθεί μέχρι σήμερα και σχετίζονται με την βελτίωση της αστικής κινητικότητας, το συμπέρασμα είναι ότι η ανάγκη για εφαρμογή της ελεγχόμενης στάθμευσης είναι αναγκαία. Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη χρήζει ολοκληρωμένης αντιμετώπισης, που να συνδυάζει με τον καλύτερο τρόπο τις διαθέσιμες θέσεις για παρκάρισμα και τους δημοτικούς χώρους στάθμευσης.
Στόχος της πρότασης που έχει κατατεθεί στο «Αντώνης Τρίτσης», είναι να υπάρχει μια σύγχρονη και σοβαρή πρόταση, που θα αξιοποιεί τις ψηφιακές δυνατότητες της εποχής μας: όπως για παράδειγμα να ξέρει ο οδηγός μέσα από το κινητό του, που υπάρχει κενή θέση παρκαρίσματος, ποιες ώρες είναι φυλασσόμενος ο χώρος, το κόστος, τις λεωφορειακές γραμμές που συνδέουν τα πάρκινγκ με κομβικά σημεία της πόλης, κλπ.
Η εφαρμογή της ελεγχόμενης στάθμευσης δεν σκοπεύει στην είσπραξη χρημάτων αλλά στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης, την αποτροπή πολύωρων μετακινήσεων για μια θέση στάθμευσης και την ανάγκη για εξυπηρέτηση των κατοίκων, επαγγελματιών και επισκεπτών, στα εμπορικά καταστήματα στην λαϊκή αγορά στους ιχθυοπώλες στα καφέ εστίαση, σε γιατρούς κ.α.
Η στάθμευση των μόνιμων κατοίκων στις θέσεις μόνιμων κατοίκων, θα είναι δωρεάν χωρίς χρονικό περιορισμό, με έκδοση κάρτας σε κατόχους οχημάτων με μόνιμη κύρια κατοικία εντός της περιοχής ελέγχου της κυκλοφορίας εφόσον δεν διαθέτουν χώρο στάθμευσης στην οικοδομή τους.
Επιπλέον, ο Δήμος προτίθεται να προβεί σε αγορά και λειτουργία mini-bus για την καλύτερη λειτουργία των δημοτικών σταθμών στάθμευσης και την εξυπηρέτηση εμπόρων, καταστηματαρχών, κατοίκων και επισκεπτών. Αναγκαία κρίνεται προς την κατεύθυνση αυτή και η αναβάθμιση του χώρου στάθμευση πλησίον της «Διώνη», με φύλαξη, δωρεάν παραμονή στο χώρο στάθμευσης τον υπόλοιπο χρόνο πλην του διαστήματος διεξαγωγής της Πανελλήνιας Έκθεσης και Εμποροπανήγυρης, ώστε να δοθούν κίνητρα τους δημότες και επισκέπτες να το αξιοποιούν.
ΤΖΕΝΗ ΤΑΠΡΑΝΤΖΗ:
Εισπρακτικό το μέτρο
Για το θέμα της ελεγχόμενης στάθμευσης, η επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Τζένη Ταπραντζή, από την Δημοτική Αναγέννηση χαρακτήρισε ως εισπρακτικό το μέτρο και ζήτησε την αντίδραση της κοινωνίας.
Το πλήρες κείμενο της δήλωσης έχει ως εξής:
Η Δημοτική Αναγέννηση στο χθεσινό Δημοτικό Συμβούλιο κατήγγειλε και δεν ψήφισε την πρόταση της Δημοτικής Αρχής,για το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης, στο κέντρο της Αρτας,που θέλει να επιβάλλει στους συνδημότες μας.
Ενα σύστημα που δοκιμάστηκε στο παρελθόν και απέτυχε.
Αναγνωρίζουμε ότι το κέντρο της πόλης έχει πολύ σοβαρό πρόβλημα με τις θέσεις parking.
Σε ποιά κατεύθυνση όμως κινήθηκε η Δημοτική Αρχή εδώ και 7 χρόνια;
Τι ενέργειες έκανε και φτάνει στο εισπρακτικό μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης;;
Ασχολήθηκε με τα περιφερειακά parking;(τα οποία έχουν εικόνα εγκατάλειψης,είναι αφύλαχτα και χωρίς φωτισμό)
Ασχόληθηκε με τα πεζοδρόμια και τις διαβάσεις πεζών;(π.χ πεζοδρόμια στη Β.Κωνσταντίνου)
Ασχολήθηκε με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ή «χάρισε» τα mini bus στο Αστικό Κτελ;
Φρόντισε να αγοράσει καινούργια mini bus,έτσι ώστε με κυκλικά δρομολόγια να πηγαινοφέρνουν τους συνδημότες μας από τα parking στο κέντρο της πόλης;;
Η γέμισε το κέντρο της πόλης με κολωνάκια και πρόχειρους ποδηλατόδρομους;;
Θεωρούμε ότι το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης θα έπρεπε να αποτελεί το τελευταίο μέτρο αφού είχαν προηγηθεί τα παραπάνω.
Αποτελεί ένα μέτρο εισπρακτικό και εκδικητικό σε μια πόλη με ελάχιστο τουρισμό και με τους εμπόρους μας(και λόγω πανδημίας)να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης.
Καλούμε τους φορείς της πόλης μας να αντιδράσουμε όλοι μαζί και να μην επιτρέψουμε να περάσει το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης.
ΛΙΤΣΑ ΚΙΤΣΑΝΤΑ:
Χαράτσι για τους πολίτες
Για το ίδιο θέμα η Ριζοσπαστική Δημοτική Αλλαγή αναφέρει σε ανακοίνωσή της ότι το σύστημα θα προκαλέσει περισσότερα προβλήματα και ζήτησε να μην εφαρμοστεί.
Το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης έχει ως εξής:
Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αρταίων της 6ης Σεπτεμβρίου 2021, η Ριζοσπαστική Δημοτική Αλλαγή, τάχθηκε αντίθετη στην εφαρμογή του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης στο ιστορικό κέντρο της πόλης, που υιοθέτησε η σημερινή Δημοτική Αρχή, και την καταψήφισε για τους εξής λόγους:
Θεωρούμε το δικαίωμα στην αστική κινητικότητα ως ένα κοινωνικό δικαίωμα το οποίο οφείλει να διασφαλίσει ο Δήμος Αρταίων, δημιουργώντας τις αναγκαίες υποδομές και προϋποθέσεις, μέσα από τη δημιουργία και συντήρηση δωρεάν δημοτικών πάρκιγκ, ποδηλατοδρόμων, αστικής συγκοινωνία με συχνά δρομολόγια, μέτρων ενάντια στην παράνομη στάθμευση κλπ.
Όσο η δημοτική αρχή δεν εξασφαλίζει τα παραπάνω, δεν δικαιούται να «χαρατσώνει» τους πολίτες με σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, σε δημόσιους, αφύλακτους δρόμους και με τέλη ή πρόστιμα, που υπό τις παρούσες, δύσκολες οικονομικά συνθήκες, θα επιβαρύνουν υπέρμετρα πολίτες, εργαζόμενους και επαγγελματίες, οι οποίοι εργάζονται και δραστηριοποιούνται στο κέντρο της πόλης, αν και δεν κατοικούν σ΄αυτό.
Ο Δήμος οφείλει, μαζί με τον χώρο της «Διώνης» να φροντίσει και τους υπόλοιπους ανοιχτούς χώρους στάθμευσης (π.χ πλατεία Ζέρβα, οδός Αράχθου, πλησίον Αστυνομίας κλπ), με 24ωρη φύλαξη και φωτισμό, με μικρά λεωφορεία που θα μετακινούνται από τους χώρους αυτούς, από και προς το κέντρο της πόλης και με άλλες διευκολύνσεις, έτσι ώστε να δοθεί κίνητρο στους πολίτες να παρκάρουν δωρεάν τα αυτοκίνητά τους στους χώρους αυτούς και να μην επιβαρύνουν το κέντρο. Συγχρόνως, με τη συνδρομή της δημοτικής αστυνομίας, μπορεί να αποτραπεί το φαινόμενο της παράνομης και αυθαίρετης στάθμευσης, έτσι ώστε να βελτιωθεί η εικόνα του ιστορικού κέντρου, με όλα τα οφέλη που θα έχει αυτό για την τοπική οικονομία και την βελτίωση της καθημερινότητας των αρτινών πολιτών.
Όσο δεν τηρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις, το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης μόνο ως εισπρακτικό μέτρο μπορεί να λειτουργήσει και ελάχιστα θα συμβάλει στην καλυτέρευση της ζωής των αρτινών δημοτών, οι οποίοι, γονατισμένοι οικονομικά από τη δεκαετή οικονομική κρίση και την πανδημία του κορωνοϊου, αλλά και με την ακρίβεια που προμηνύεται σε βασικά αγαθά, θα δουν τα εισοδήματά τους να βυθίζονται και τη ζωή τους να δυσκολεύει.
Επιπλέον, θεωρούμε ότι το μεγάλο κόστος που θα προκύψει για τον Δήμο από την εφαρμογή του συστήματος αυτού και το οποίο θα πληρώνουν οι ίδιοι οι δημότες από την τσέπη τους (με τα τέλη στάθμευσης και τα πρόστιμα που θα προκύπτουν), αλλά και η εμπειρία από την παλαιότερη εφαρμογή συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης στην Άρτα, η οποία περισσότερα προβλήματα δημιούργησε από αυτά που υποτίθεται ότι έλυσε, μαζί με τα «απόνερα» των βεβαιωμένων προστίμων στάθμευσης, που εν συνεχεία οδήγησαν σε κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών, μας θυμίζουν πολύ καλά ότι λύσεις πρόχειρες κι αποσπασματικές ή τεχνάσματα επικοινωνιακού χαρακτήρα, σε ένα τόσο σοβαρό πρόβλημα, όπως είναι το πρόβλημα της κυκλοφορίας και στάθμευσης στην πόλη, θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με μεγαλύτερη ευαισθησία και φροντίδα εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής και με σχεδιασμό μακράς πνοής, που θα μπορεί να φέρει αποτελέσματα χειροπιαστά, χωρίς να «χαρατσώνει» και να ταλαιπωρεί τους δημότες.-