Ο Μαθηματικός και Φροντιστής Παναγιώτης Λύτρας γράφει
Πρόσφατη εκτίμηση από εταιρεία ερευνών στην Ελλάδα αποκάλυψε πως οι Έλληνες γονείς ξοδεύουν περί τα 2,9 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως για τα παιδιά τους έως και το λύκειο. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος αυτού του ποσού (1,6 δις ευρώ) ξοδεύονται για την παραπαιδεία, για τα ιδιαίτερα δηλαδή συμπληρωματικά μαθήματα των παιδιών ώστε να ανταποκριθούν στις σχολικές απαιτήσεις. https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-7-2010-2019_EL.html
Τι είναι τελικά η παραπαιδεία;
Πολλές φορές ακούμε ακόμα και από πολιτειακούς αξιωματούχους τη χρήση της λέξης παραπαιδεία λανθασμένα, εννοώντας γενικά την φροντιστηριακή εκπαίδευση. Σύμφωνα με το λεξικό του Μπαμπινιώτη «παραπαιδεία είναι η παιδεία που παρέχεται εκτός της επίσημα αναγνωρισμένης δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης».
Επομένως, παραπαιδεία είναι η παράνομη διδασκαλία μαθημάτων είτε από καθηγητές του δημοσίου είτε από ιδιώτες χωρίς τις απαιτούμενες άδειες από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Τα Ιδιωτικά Φροντιστήρια που εμφανίζονται στον κατάλογο που δημοσιεύει το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και βρίσκεται στην ιστοσελίδα του, αποτελούν εγκεκριμένη ιδιωτική εκπαίδευση που ελέγχεται από το Υπουργείο Παιδείας και επομένως δεν δικαιούται κανένας να τα συμπεριλαμβάνει στον όρο παραπαιδεία είτε από άγνοια είτε επί σκοπού. Με την ίδια λογική θα αποτελούσαν παραπαιδεία τα Κρατικά Ινστιτούτα, τα ιδιωτικά σχολεία ή πανεπιστήμια.
Ο όρος παραπαιδεία λοιπόν πρέπει να αναφέρεται για όσους λειτουργούν φροντιστήρια χωρίς άδεια και φυσικά για όσους αδιόριστους και διορισμένους καθηγητές προσφέρουν κατ’ οίκον μαθήματα είτε ατομικά είτε ομαδικά. Αυτό πέραν του ότι είναι παράνομο συντείνει και στην διαφυγή εσόδων προς το κράτος καθώς και στην παροχή αμφιβόλου ποιότητας υπηρεσιών αφού δεν ελέγχονται από κανένα και είναι παράνομες.
Ειδικά για τους διορισμένους εκπαιδευτικούς η παρανομία αυτή είναι ακόμα πιο σοβαρή και κατακριτέα διότι στερούν θέσεις εργασίας από αδιόριστους εκπαιδευτικούς που θα εργάζονταν σε νόμιμα φροντιστήρια. Είναι ηθικά ανεπίτρεπτο οι διορισμένοι εκπαιδευτικοί να εκμεταλλεύονται τις θέσεις τους και σε κάποιες περιπτώσεις και τους βαθμούς που βάζουν ώστε να προσελκύουν μαθητές. Αυτοί λοιπόν αποτελούν την παραπαιδεία που σίγουρα αποτελεί πρόβλημα για την κοινωνία και πρέπει να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά.
Κωνσταντίνος Κουππάρης
Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του
Συνδέσμου Ιδιωτικών Φροντιστηρίων Κύπρου
Τι με κάνει σήμερα και επανέρχομαι στο θέμα της παραπαιδείας. Είναι επιστολή που Φροντιστής μέλος του ΔΣ του συλλόγου μας που απευθύνει καταγγελία εναντίον του ραδιοφωνικού σταθμού Real.fm
Την Τρίτη, 15 Οκτωβρίου 2019, μπήκα στο αυτοκίνητο γύρω στις 22:00, μετά τη λήξη των μαθημάτων μου για να επιστρέψω στο σπίτι. Αυτό είναι ρουτίνα και πρέπει να τονίσω ότι στην καθημερινή αυτή διαδρομή, απολαμβάνω την εκπομπή της κας Μάρως Λεονάρδου και του κου Άκη Κοσώνα, τους οποίους, χωρίς να έχω την τύχη να τους γνωρίζω προσωπικά, τους εκτιμώ ραδιοφωνικά. Παρ΄ όλα αυτά, στη συγκεκριμένη εκπομπή άκουσα τοποθετήσεις οι οποίες ένοιωσα να με προσβάλλουν προσωπικά και κυρίως επαγγελματικά. Τόσο εμένα όσο και τους συναδέλφους μου Φροντιστές ή καθηγητές Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης.
Η συζήτηση ήταν περί αριστείας, με αφορμή απ΄ότι κατάλαβα, την διάταξη σε νομοσχέδιο, η οποία επαναφέρει την ιδιότητα του σημαιοφόρου στο μαθητή ή στη μαθήτρια με την καλύτερη επίδοση στα μαθήματα. Θα σταθώ σε δυο αποστροφές του λόγου των εξαιρετικών παραγωγών:
• Το Ελληνικό σχολείο οφείλει να γίνει καλύτερο, ώστε να εκλείψει στη χώρα μας η «παραπαιδεία» των Φροντιστηρίων!!!!!!
• Το Φροντιστήριο είναι…ταξικό καθώς δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά των οικογενειών που μπορούν να δώσουν το…5χίλιαρο(!!!!!) κάθε χρόνο να έχουν πλεονέκτημα έναντι των αδύναμων, οικονομικά!
Θέλω να πιστεύω ότι οι παρουσιαστές της εκπομπής αναπαράγουν τα παραπάνω στερεότυπα από άγνοια και μόνο. Επειδή όμως στο δημόσιο λόγο η άγνοια, κατά τη γνώμη μου πάντα, δεν επιτρέπεται, θα ήθελα να επισημάνω κάποια πράγματα.
Πρώτα απ΄ όλα ο απαράδεκτος όρος «παραπαιδεία». Όρος που από τότε που ξεκίνησα να δουλεύω μου προξενεί έντονη αποστροφή. Το πρόθεμα «παρα» δηλώνει ξεκάθαρα ανομία. Παρακράτος, παραοικονομία κ.α. Δεν μπορώ να φανταστώ ευνομούμενο κράτος, όπως πιστεύω είναι το δικό μας, να επικροτεί, να ενθαρρύνει και να αδειοδοτεί την παρανομία. Πόσο μάλλον να δέχεται να έχει πόρους και έσοδα από…παράνομες δραστηριότητες! Το νόμιμο Ελληνικό Φροντιστήριο αποδίδει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ στα δημόσια και ασφαλιστικά ταμεία σε ετήσια βάση. Οι δομές στις οποίες λειτουργούν τα Φροντιστήρια, αδειοδοτούνται, με πολύ αυστηρά κριτήρια και σωστά, από το Ελληνικό κράτος. Ο κλάδος των Ελλήνων Φροντιστών είναι ίσως ο μόνος ο οποίος υποχρεούται να επικαιροποιεί την άδειά του κάθε 2 χρόνια!
Στο νόμιμο Ελληνικό Φροντιστήριο εργάζονται χιλιάδες Εκπαιδευτικοί, οι οποίοι σε διαφορετική περίπτωση θα συμπλήρωναν τις λίστες ανεργίας καθώς, το Ελληνικό κράτος αδυνατεί να τους απασχολήσει και να αξιοποιήσει τα πτυχία που τους έχει δώσει. Αξιοσημείωτος δε είναι ο αριθμός αυτών που έχουν συνταξιοδοτηθεί μέσα από τις Φροντιστηριακές αίθουσες!
Αν λοιπόν το Νόμιμο Ελληνικό Φροντιστήριο μπορεί να χαρακτηρίζεται αβίαστα ως «παραπαιδεία» γιατί δεν ονομάζουμε «παραϊατρική» τις ιδιωτικές κλινικές που λειτουργούν νόμιμα; Ή παραϊατρό τον γιατρό που ιδιωτεύει, διατηρώντας ένα νόμιμο ιατρείο; Όπως έγραψα παραπάνω είμαι ακροατής του Ιδιωτικού ραδιοφωνικού σταθμού σας και ακούω κυρίως ενημερωτικές εκπομπές. Πιστέψτε με, ποτέ δεν ένοιωσα ότι ενημερώνομαι από… «παραδημοσιογράφους»!!!!!
Αλλά πάμε στα σημαντικότερα. Είναι γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών που προσφεύγουν στα Φροντιστήρια είναι παιδιά από λαϊκές οικογένειες και όχι τα παιδιά των πλούσιων ή εύπορων οικογενειών. Αυτά, αξιότιμοι κύριοι, είτε φοιτούν σε πανάκριβα ιδιωτικά σχολεία είτε πληρώνουν…5χίλιαρα (και λίγα λέτε) σε…πολυτελή μαύρα ιδιαίτερα μαθήματα. Για να μην αναφέρω το γεγονός ότι αυτοί οι μαθητές λίγο ενδιαφέρονται να φοιτήσουν στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο, καθώς οι οικογένειές τους έχουν την άνεση να τα σπουδάσουν στο εξωτερικό. Και καλά κάνουν, εγώ δεν θα κατηγορήσω την όποια επιλογή.
Όχι κύριοι. Το Ελληνικό Φροντιστήριο ΔΕΝ είναι ταξικό. Το νόμιμο Ελληνικό Φροντιστήριο «κλείνει» τις ταξικές διαφορές. Δεν τις οξύνει. Οι Έλληνες Φροντιστές, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια της οικονομικής ύφεσης, στάθηκαν αρωγοί στην Ελληνική οικογένεια, η οποία ονειρεύεται να σπουδάσουν τα παιδιά της. Στην φτωχή και μεσαία Ελληνική οικογένεια. Τα δίδακτρα στο νόμιμο Ελληνικό Φροντιστήριο σε καμιά περίπτωση δεν είναι της τάξης των 5000 ευρώ ετησίως, με τους ιδιοκτήτες των Φροντιστηρίων να βάζουν πολύ νερό στο κρασί τους, ώστε κανένα παιδί που προσφεύγει στη βοήθειά τους να μη τη στερηθεί. Και επειδή οι…απλές αποδείξεις είναι πάντα οι καλύτερες, βρείτε τα Φροντιστήρια με τον μεγαλύτερο αριθμό μαθητών. Θα δείτε ότι αυτά βρίσκονται σε συνοικίες που συνηθίζουμε να αποκαλούμε λαϊκές. Σε αυτές τις συνοικίες που βρίσκονται και τα περισσότερα Φροντιστήρια.
Υπάρχει «παραπαιδεία»; Ασφαλώς και υπάρχει. Μη την αναζητάτε όμως στο νόμιμο Ελληνικό Φροντιστήριο. Αναζητείστε τη στις διαδρομές του «μαύρου» χρήματος. Των παράνομων και αδήλωτων ιδιαίτερων μαθημάτων, στα παράνομα και χωρίς άδεια «φροντιστήρια». Αναδείξτε τη εσείς οι δημοσιογράφοι. Αλλά αναδείξτε τη στη πραγματική της διάσταση. Όλοι εμείς, που με 12 και 15 ώρες καθημερινή δουλειά παλεύουμε να σταθούμε όρθιοι και να διατηρήσουμε υγιείς τις μικρές μας επιχειρήσεις, θα είμαστε δίπλα σας σε αυτό.
Αξιότιμη κα Λεονάρδου, αξιότιμε κε Κοσώνα,
σας απευθύνομαι εκπροσωπώντας τον εαυτό μου, αλλά είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι η πλειοψηφία των συναδέλφων μου συμφωνεί. Επέλεξα αυτό το επάγγελμα. Επέλεξα να αξιολογούμαι καθημερινά από τους μαθητές μου και είμαι περήφανος που οι μαθητές μου ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ και οι οικογένειές τους με ΤΙΜΑΝΕ με την εμπιστοσύνη τους. Και νομίζω ότι δεν υπερβάλλω όταν θίγομαι στο άκουσμα και μάλιστα δημόσια, του χαρακτηρισμού μου ως «παραπαιδεία».
Με εκτίμηση,
Δημήτρης Παπαγιαννόπουλος
Δεν θέλω να μπω στην διαδικασία της παρα-εργασίας. Δεν θέλω να κινηθώ στο να κατονομάζω με την λογική των κρετίνων πόσα άλλα επαγγέλματα παρα υπάρχουν. Με την έννοια που μας χαρακτηρίζουν εμάς τους φροντιστές. Έτσι θέλει η λογική τους, η αθλιότητά τους. Ενώ είναι δημοσιογράφοι χρόνια ενώ έχουν περάσει από φροντιστήρια οι ίδιοι έρχονται με τα ματσούκια στο χέρι και χωρίς σκέψη να μεταφέρουν γνώμη και έκφραση κάθε ξεπεσμένου πολιτικού που παρόλα αυτά πέρασε και από το υπουργείο παιδείας. Όμως για αυτό φταίμε και εμείς που δεν κάναμε αμέσως αγωγή να πάει το θέμα στο τσούξιμο να μάθει τότε ο καθένας να είναι σκεπτόμενος ρεπόρτερ και δημοσιογράφος.
Ο πολιτισμός μας είναι τέτοιος που προσπαθούμε να τους πούμε με επιστολές κάνετε λάθος. Μας γνωρίσατε δεν σας φέραμε με την βία στα θρανία μας. Ήρθατε γιατί έτσι το βρήκατε συ σκεπτόμενοι με τους γονείς σας στο σπίτι. Το ότι η παροχή αυτής της υπηρεσίας είναι ακριβή γιατί διαρκεί 10 μήνες και για δύο με τρία χρόνια είναι γιατί βάζετε όλοι σας μεγάλους στόχους.
Οι φίλοι συνάδερφοι με κάλυψαν αλλά η πίκρα παραμένει. Τελικά όσο αγώνα να κάνεις θα υπάρχουν οι ΜΑΛΑΚΕΣ που ανήγουν το στόμα τους και πετάνε ότι υπάρχει εύκαιρο στην λογική τους. Δεν μας είπανε όμως γνωρίζετε σε πόσους κάνουμε τον χρόνο ΔΩΡΕΑΝ και πόσα φέσια μας έρχονται από την παραπαιδεία.
Τι ξέρουν αυτοί αφού οι ίδιοι ποτέ ένα τέτοιο καυτό θέμα δεν το προβάλανε. Αν ήταν να προβάλουν κάτι συνδικαλιστικό θα μας το τρίβανε στην μούρη. Να μας πουν όμως ξέρετε τα φροντιστήρια κόβουν την απόδειξη πληρώνουν εφορία αλλά πάπαλα η πληρωμή. Ποτέ δεν ήταν δίπλα μας.
ΛΥΤΡΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ