15.4 C
Arta
23 Νοεμβρίου 2024

Βουλευτές Ηπείρου ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: «Ορατός ο κίνδυνος να χαθούν εγκεκριμένοι κοινοτικοί πόροι που αφορούν την ολοκλήρωση των μελετών για τη σιδηροδρομική σύνδεση Καλαμπάκας – Ιωαννίνων – λιμένα Ηγουμενίτσας»

Διαβάστε επίσης

Ερώτηση προς τους Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών και Ανάπτυξης & Επενδύσεων κατέθεσε ο βουλευτής Θεσπρωτίας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Μάριος Κάτσης, σχετικά με τον κίνδυνο να χαθούν εγκεκριμένοι κοινοτικοί πόροι που αφορούν την ολοκλήρωση των μελετών για τη σιδηροδρομική σύνδεση Καλαμπάκας – Ιωαννίνων – λιμένας Ηγουμενίτσας, με αποτέλεσμα την επ’ αόριστον αναβολή κατασκευής του έργου.

Στην ερώτηση, την οποία συνυπογράφουν η βουλευτής Άρτας Όλγα Γεροβασίλη, ο βουλευτής Πρέβεζας Κώστας Μπάρκας και η βουλευτής Ιωαννίνων Μερόπη Τζούφη, καλούνται οι υπουργοί να απαντήσουν, μεταξύ άλλων, γιατί παρά τη συμφωνία χρηματοδότησης που υπεγράφη το Νοέμβριο του 2021 μεταξύ της CINEA και του Υπουργείου Ανάπτυξης, το αρμόδιο Υπουργείο δεν έχει προχωρήσει στην ένταξη της απαιτούμενης δαπάνης στο ΠΔΕ του 2022, καθώς και αν υπάρχει κυβερνητικός σχεδιασμός -και ποια ακριβώς βήματα περιλαμβάνει- για την κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης Καλαμπάκας – Ιωαννίνων – λιμένας Ηγουμενίτσας.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Η σύνδεση της Ηπείρου με το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, αποτελεί πάγιο αίτημα τόσο των τοπικών κοινωνιών όσο και της επιχειρηματικής κοινότητας της Ηπείρου, καθώς συνιστά  βασική προϋπόθεση για την εύκολη και γρήγορη μετακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων, και εφόσον υλοποιηθεί, θα αποτελέσει ισχυρό εργαλείο οικονομικής ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή της βορειοδυτικής Ελλάδας.

Η σιδηροδρομική σύνδεση Καλαμπάκας – Ιωαννίνων – λιμένα Ηγουμενίτσας, αποτελεί μέρος του Διευρωπαϊκού Διαδρόμου του κεντρικού δικτύου ΟΕΜ (ORIENT EAST MED) που συνδέει, μέσω της διασυνοριακής σύνδεσης Ελλάδας – Βουλγαρίας στον Προμαχώνα, το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη. Η σιδηροδρομική σύνδεση Καλαμπάκας – Ιωαννίνων – λιμένα Ηγουμενίτσας χαρακτηρίζεται στον χάρτη των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών ως υπό κατασκευή, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2030.

Ο ΟΣΕ στο παρελθόν είχε προχωρήσει στην πρώτη φάση των μελετών για την εν λόγω σύνδεση, και προκειμένου να ολοκληρωθούν όλες οι απαιτούμενες μελέτες για τη δημοπράτηση και κατασκευή του έργου, υπέβαλε τον Μάρτιο του 2021 πρόταση χρηματοδότησης από το CEF 2014-2020 ύψους 15.500.000€.

Η πρόταση έγινε δεκτή, και τον Νοέμβριο του 2021 υπεγράφη μεταξύ της CINEA και του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων συμφωνία χρηματοδότησης με τίτλο “Final Studies of the new single railway line Kalambaka – Ioannina – Igoumenitsa, part of OEM Corridor” από τον Γενικό Φάκελο του CEF 2014-2020 με ποσοστό χρηματοδότησης CEF 50%.

Κατά τη συμφωνία χρηματοδότησης, η ολοκλήρωση των μελετών προβλέπεται το 2024. Για να προχωρήσει όμως ο ΟΣΕ στην προκήρυξη των απαιτούμενων μελετών, πρέπει το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων να αποφασίσει την ένταξη της αντίστοιχης δαπάνης στο ΠΔΕ του 2022.

Παρά τις κυβερνητικές δεσμεύσεις για έναρξη εκπόνησης των μελετών αρχικά εντός του 2021 και στη συνέχεια για τις αρχές του 2022, όχι μόνο αυτές δεν έχουν εκκινήσει έως σήμερα, αλλά το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων δεν έχει ακόμα δεσμεύσει καν τις απαραίτητες πιστώσεις στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ώστε έπειτα να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την ανάθεσή τους.

Επειδή, η σιδηροδρομική σύνδεση Καλαμπάκας – Ιωαννίνων – λιμένα Ηγουμενίτσας αποτελεί πάγιο και δίκαιο αίτημα των τοπικών κοινωνιών της Ηπείρου, και η υλοποίησή της δεν μπορεί να λείπει από τον στρατηγικό αναπτυξιακό σχεδιασμό της

Επειδή, η εν λόγω σύνδεση αποτελεί μέρος του Διευρωπαϊκού Διαδρόμου του κεντρικού δικτύου ΟΕΜ (ORIENT EAST MED), και χαρακτηρίζεται στον χάρτη των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών ως υπό κατασκευή, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2030

Επειδή, υπάρχει εγκεκριμένη πρόταση για χρηματοδότηση σε ποσοστό 50% από το CEF 2014-2020 της ολοκλήρωσης όλων των απαιτούμενων μελετών, προκειμένου να μπορέσει να δημοπρατηθεί και  να κατασκευαστεί το έργο

Επειδή, είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος να χαθούν εγκεκριμένοι κοινοτικοί πόροι που αφορούν την ολοκλήρωση των μελετών για τη σιδηροδρομική σύνδεση Καλαμπάκας – Ιωαννίνων – λιμένας Ηγουμενίτσας, με αποτέλεσμα να έχουμε την επ’ αόριστον αναβολή κατασκευής του έργου

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1)      Γιατί παρά τη συμφωνία χρηματοδότησης που υπεγράφη το Νοέμβριο του 2021 μεταξύ της CINEA και του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με τίτλο “Final Studies of the new single railway line Kalambaka – Ioannina – Igoumenitsa, part of OEM Corridor”, το αρμόδιο Υπουργείο δεν έχει προχωρήσει στην ένταξη της απαιτούμενης δαπάνης στο ΠΔΕ του 2022, και πότε θα το κάνει;

2)      Υπάρχει κυβερνητικός σχεδιασμός για την κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης Καλαμπάκας – Ιωαννίνων – λιμένας Ηγουμενίτσας, ποια ακριβώς βήματα περιλαμβάνει, ποια χρηματοδοτικά εργαλεία σκοπεύει να αξιοποιήσει,  και σε ποιες ενέργειες έχουν προβεί τα αρμόδια Υπουργεία ώστε να υλοποιηθεί αυτός ο σχεδιασμός;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Κάτσης Μάριος

Γεροβασίλη Όλγα

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Τζούφη Μερόπη

Διαβάστε επίσης

spot_img

Τελευταία Νέα