Ο Βουλευτής, κ. Χρήστος Γκόκας, μαζί με Βουλευτές της Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, κατέθεσαν Ερώτηση προς τον Υπουργό Οικονομικών, σχετικά με την παραποιημένη εικόνα που παρουσιάζει η Κυβέρνηση για την πορεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του 2022.
Συγκριμένα αναφέρουν ότι τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. από το Μάρτιο του 2020 είχαν τη δυνατότητα να ενεργοποιήσουν τη γενική ρήτρα διαφυγής του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης για να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες της πανδημίας, με την προϋπόθεση να μην τεθεί σε κίνδυνο η δημοσιονομική σταθερότητα της κάθε χώρας. Ακόμα, παρόλο που η Κυβέρνηση καθυστερημένα θεσμοθέτησε μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας από πόρους του ΑΕΠ, η ανταποδοτικότητά τους ήταν ιδιαιτέρως χαμηλή, καθώς η χώρα μας βρίσκεται στη 19η θέση από τα 27 κράτη-μέλη, βάσει των προβλέψεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Επιπλέον υπογραμμίζουν ότι το αποτέλεσμα της δημοσιονομικής διαχείρισης του Α’ τετραμήνου οδήγησε σε έλλειμμα ύψους 2.053 εκ. ευρώ, ενώ το πρωτογενές αποτέλεσμα σε πλεόνασμα ύψους 300 εκ. ευρώ. Όσον αφορά στις δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού είναι μειωμένες και ο Τακτικός Προϋπολογισμός αποκλίνει από το στόχο κατά 1.448 εκατ. ευρώ, το οποίο οφείλεται κυρίως στον ετεροχρονισμό των πληρωμών των εξοπλιστικών προγραμμάτων κατά 458 εκατ. ευρώ.
Επιπρόσθετα σημειώνουν ότι οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις αυξήθηκαν κατά 555 εκ. ευρώ το πρώτο τετράμηνο του 2022, φτάνοντας τα 1.856 εκ. ευρώ στο τέλος Απριλίου 2022, ενώ οι ληξιπρόθεσμες επιστροφές φόρων διαμορφώθηκαν στα 544 εκ. ευρώ για την ίδια περίοδο. Βέβαια, δεν δίνονται στοιχεία για το ύψος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων – ΤΠΔΥ (εφάπαξ παροχές), με τη δικαιολογία ότι το Ταμείο συγχωνεύτηκε με το ΕΤΕΑΕΠ το 2017, αλλά και για το ύψος των εκκρεμών ληξιπρόθεσμων επιστροφών από τα Τελωνεία και ειδικά για τις κατηγορίες ΕΦΚ και ΦΠΑ σε βιομηχανίες, ξενοδοχεία, αλιευτικά σκάφη και πλοία.
Ταυτόχρονα επισημαίνουν ότι οι Κυβερνητικές εγγυήσεις στο τέλος Απριλίου 2022 ήταν 30.376 εκ. ευρώ, ελαφρώς διαφοροποιημένες από τις αντίστοιχες στο τέλος του 2021, οι οποίες έφταναν στα 30.662 εκ. ευρώ. Ωστόσο, ο πίνακας εγγυήσεων του Δελτίου εκτέλεσης του Π/Υ Γενικής Κυβέρνησης (Δεκέμβριος 2021) έδειχνε ότι οι συνολικές κυβερνητικές εγγυήσεις στο τέλος του 2021 ήταν 22,9 δισ. ευρώ, ενώ ο πίνακας εγγυήσεων της Εισηγητικής Έκθεσης του Προϋπολογισμού (Π/Υ) 2022 «φιλοτεχνεί» μια εικόνα συνολικών κυβερνητικών εγγυήσεων στο τέλος του 2021 μόλις 8,8 δισ. ευρώ, δήθεν τις μικρότερες από το 2006.
Επίσης οι Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής με δεδομένο ότι τα στοιχεία για το Α’ τετράμηνο του 2022 έρχονται σε αντίθεση με το αφήγημα της κυβέρνησης περί επιτυχημένης έως τώρα οικονομικής διαχείρισης/πορείας και «επιτυχημένης» εξόδου της χώρας από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, απευθύνουν ερωτήματα προς τον κ. Υπουργό, Για τις δαπάνες των οποίων ετεροχρονίστηκε η πληρωμή τους, Για ποιο λόγο και πότε θα πληρωθούν, Για τις προθέσεις του σχετικά με την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τον ιδιωτικό τομέα και την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων επιστροφών φόρων προς τους συνεπείς φορολογούμενους που τις δικαιούνται.
Τέλος ζητούν στοιχεία, Για το ύψος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Ταμείου Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ), Για το ύψος των ληξιπρόθεσμων επιστροφών φόρων από τα τελωνεία, Για το ύψος των Κυβερνητικών Εγγυήσεων στο τέλος του 2021, αλλά και Ποιο είναι σήμερα (Ιούνιος 2022) το ύψος των συνολικών Κυβερνητικών Εγγυήσεων, το ύψος (στοκ) των απλήρωτων καταπτώσεων εγγυήσεων, το ποσό που εισέπραξαν οι ΔΟΥ από τους πρωτοφειλέτες εγγυημένων και πληρωθέντων από το Δημόσιο δανείων στη διάρκεια του 2021 και κατά το Α΄ τετράμηνο του 2022, αλλά και Πως παρακολουθούνται αυτά τα κρίσιμα δημοσιονομικά μεγέθη από την αρμόδια Υπηρεσία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:
Προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρα
Θέμα: «‘’Μαγική εικόνα’’ η πορεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του 2022, στο πλαίσιο ενός επίπλαστου κυβερνητικού ‘’success story II’’»
Όπως είναι γενικότερα γνωστό και με στόχο την άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας του covid-19, το Μάρτιο του 2020 ενεργοποιήθηκε σε επίπεδο Ε.Ε. η γενική ρήτρα διαφυγής του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, επιτρέποντας στα κράτη- μέλη προσωρινή παρέκκλιση από τους ισχύοντες δημοσιονομικούς κανόνες για το έλλειμμα και το δημόσιο χρέος. Ωστόσο, όπως επισημάνθηκε κατηγορηματικά, η ενεργοποίηση της ρήτρας δεν θα έπρεπε σε καμία περίπτωση να θέσει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική σταθερότητα.
Επιπλέον, όπως ήδη έχουμε επισημάνει, ασκώντας κριτική στην Κυβέρνηση για τις καθυστερήσεις και τις αστοχίες στη λήψη των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας, παρότι διέθεσε πόρους ως ποσοστό του ΑΕΠ, από τους υψηλότερους στον κόσμο, η ανταποδικότητά τους ήταν από τις τελευταίες στο επίπεδο της Ε.Ε. (19η μεταξύ των 27 κ-μ σύμφωνα με τα συγκριτικά στοιχεία των εαρινών προβλέψεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής).
Δύο περίπου χρόνια αργότερα και σύμφωνα με τα στοιχεία του τελευταίου Δελτίου εκτέλεσης του Προϋπολογισμού (Απριλίου 2022) το αποτέλεσμα της δημοσιονομικής διαχείρισης του Α’ τετραμήνου οδήγησε σε έλλειμμα ύψους 2.053 εκ. ευρώ, ενώ το πρωτογενές αποτέλεσμα σε πλεόνασμα ύψους 300 εκ. ευρώ.
Παρότι στο ίδιο Δελτίο διαπιστώνεται ότι οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου – Απριλίου 2022 είναι μειωμένες, ωστόσο, στο σκέλος του Τακτικού Προϋπολογισμού παρουσιάζεται υστέρηση έναντι του στόχου κατά 1.448 εκατ. ευρώ, η οποία οφείλεται κυρίως στον ετεροχρονισμό των πληρωμών των εξοπλιστικών προγραμμάτων κατά 458 εκατ. ευρώ. Υστέρηση, όμως, παρουσιάζεται και στις τρέχουσες μεταβιβάσεις προς οργανισμούς και κράτη της Ε.Ε. κατά 149 εκατ. ευρώ, όπως και στις καταπτώσεις εγγυήσεων κατά 203 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, παρατηρείται πως οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις αυξήθηκαν κατά 555 εκ. ευρώ το πρώτο τετράμηνο του 2022, φτάνοντας τα 1.856 εκ. ευρώ στο τέλος Απριλίου 2022, ενώ οι ληξιπρόθεσμες επιστροφές φόρων διαμορφώθηκαν στα 544 εκ. ευρώ για την ίδια περίοδο.
Στο ίδιο πλαίσιο, θα πρέπει να σημειωθεί πως εξίσου βολικά για το τρέχον «θετικό» οικονομικό αφήγημα της κυβέρνησης, δεν παρέχονται στοιχεία για το ύψος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων – ΤΠΔΥ (εφάπαξ παροχές), με το έωλο αιτιολογικό ότι το Ταμείο συγχωνεύτηκε με το ΕΤΕΑΕΠ το 2017.
Όπως επίσης, χωρίς καμία επίσημη αιτιολόγηση, δεν παρέχονται στοιχεία για το ύψος των εκκρεμών ληξιπρόθεσμων επιστροφών από τα Τελωνεία και ειδικά για τις κατηγορίες ΕΦΚ και ΦΠΑ σε βιομηχανίες, ξενοδοχεία, αλιευτικά σκάφη και πλοία, καθώς και όποιες επιστροφές πραγματοποιούνται από τα Τελωνεία και αφορούν ιδιώτες ή ελεύθερους επαγγελματίες.
Τέλος, δεν παρέχονται επαρκή στοιχεία για το απολύτως κρίσιμο ζήτημα του ύψους των εκκρεμών-απλήρωτων καταπτώσεων εγγυήσεων. Και αυτό μάλιστα συμβαίνει, παρότι στην τελευταία Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας (Μάιος 2022) επισημαίνεται ο δημοσιονομικός κίνδυνος κατάπτωσης κυβερνητικών εγγυήσεων και ιδίως εκείνων που παρασχέθηκαν στη διάρκεια της πανδημίας.
Επιπλέον, στο ίδιο Δελτίο εκτέλεσης του Προϋπολογισμού διαβάζουμε πως οι Κυβερνητικές εγγυήσεις στο τέλος Απριλίου 2022 ήταν 30.376 εκ ευρώ, ελαφρώς διαφοροποιημένες από τις αντίστοιχες στο τέλος του 2021, οι οποίες έφταναν στα 30.662 εκ. ευρώ. Ωστόσο, ο πίνακας εγγυήσεων του Δελτίου εκτέλεσης του Π/Υ Γενικής Κυβέρνησης (Δεκέμβριος 2021) έδειχνε ότι οι συνολικές κυβερνητικές εγγυήσεις στο τέλος του 2021 ήταν 22,9 δισ. ευρώ, ενώ ο πίνακας εγγυήσεων της Εισηγητικής Έκθεσης του Προϋπολογισμού (Π/Υ) 2022 «φιλοτεχνεί» μια εικόνα συνολικών κυβερνητικών εγγυήσεων στο τέλος του 2021 μόλις 8,8 δισ. ευρώ, δήθεν τις μικρότερες από το 2006.
Δεδομένου ότι η εκτέλεση του προϋπολογισμού 2022 έχει ξεκινήσει πολύ δυσοίωνα, παρά τις αισιόδοξες διαβεβαιώσεις της Κυβέρνησης και την παράλληλη αξιοποίηση από πλευρά της τεχνικών «δημιουργικής λογιστικής».
Δεδομένου ότι οι απλήρωτες ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις επηρεάζουν δυσμενώς το δημοσιονομικό αποτέλεσμα και το δημόσιο χρέος, ενώ το ύψος των κυβερνητικών εγγυήσεων συνιστά σοβαρό δημοσιονομικό κίνδυνο.
Δεδομένου ότι όλα τα παραπάνω στοιχεία δεν συνάδουν με το αφήγημα της κυβέρνησης περί επιτυχημένης έως τώρα οικονομικής διαχείρισης/πορείας και «επιτυχημένης» εξόδου της χώρας από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, αφού ο βαθμός αξιοπιστίας των δημοσιευόμενων στοιχείων τίθεται εν αμφιβόλω, θυμίζοντας σε μεγάλο βαθμό τα διαβόητα «Greek statistics» της περιόδου 2004-2009.
Δεδομένου ότι η Ελλάδα δεν διαθέτει ακόμη επενδυτική βαθμίδα, θεωρούμενη επενδυτικά, ως υψηλού ρίσκου, ενώ παράλληλα οι όροι δανεισμού έχουν αλλάξει άρδην και μάλιστα προβλέπεται περαιτέρω επιδείνωσή τους στο μέλλον.
Δεδομένου ότι η Κυβέρνηση θα πρέπει να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα κι όχι να συνεχίσει να ζει στην εικονική πραγματικότητα που δημιούργησε και δυστυχώς συνεχίζει να συντηρεί.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Ποιες είναι λεπτομερώς οι δαπάνες των οποίων η πληρωμή ετεροχρονίστηκε, ποιος και γιατί αποφάσισε τον ετεροχρονισμό της πληρωμής τους, πότε προβλέπεται ότι θα πληρωθούν οι συγκεκριμένες δαπάνες, καθώς κι αν έχουν εγγραφεί επαρκείς πιστώσεις στον Προϋπολογισμό 2022 για την εξόφλησή τους.
2. Τι σκοπεύει να κάνει για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τον ιδιωτικό τομέα, από τη στιγμή που οι δικαιούχοι έχουν ανάγκη τα οφειλόμενα ποσά; Έχουν εγγραφεί επαρκείς πιστώσεις στον Προϋπολογισμό 202 για την εξόφλησή τους;
3. Τι σκοπεύει να κάνει για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων επιστροφών φόρων, δεδομένου ότι ο συνεπής φορολογούμενος δικαιούται την επιστροφή των φόρων που του οφείλει η Κυβέρνηση εμπροθέσμως; Έχουν εγγραφεί επαρκείς πιστώσεις στον Προϋπολογισμό 2022 για την εξόφλησή τους;
4. Ποιο είναι σήμερα το ύψος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του ΤΠΔΥ; Ποιο είναι το ποσό της πίστωσης που έχει εγγραφεί στον Προϋπολογισμό 2022 για εξόφληση αυτών των οφειλών;
5. Ποιο είναι σήμερα το ύψος των ληξιπρόθεσμων επιστροφών φόρων από τα τελωνεία; Έχουν εγγραφεί πιστώσεις στον Προϋπολογισμό 2022 για εξόφληση αυτών των οφειλών;
6. Ποιο είναι σήμερα το ύψος των ληξιπρόθεσμων καταπτώσεων εγγυήσεων; Έχουν εγγραφεί πιστώσεις στον Προϋπολογισμό 2022 για την εξόφληση αυτών των οφειλών;
7. Ποιο υπολογίζεται πως θα ήταν το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του Α΄ Τετραμήνου του 2022 με εξοφλημένες τις παραπάνω ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις;
8. Ποιο ήταν το ύψος των Κυβερνητικών Εγγυήσεων στο τέλος του 2021, αλλά και ποιο είναι σήμερα (Ιούνιος 2022) το ύψος των συνολικών Κυβερνητικών Εγγυήσεων; Πού οφείλεται η τόσο μεγάλη διαφορά ανάμεσα στο ποσό της Εισηγητικής Έκθεσης και τα αντίστοιχα ποσά των μηνιαίων Δελτίων Δεκεμβρίου 2021 και Ιανουαρίου 2022;
9. Ποιο είναι σήμερα το ύψος (στοκ) των απλήρωτων καταπτώσεων εγγυήσεων, καθώς και ποιο ήταν το ύψος των νέων καταπτώσεων εγγυήσεων στη διάρκεια του 2021 και το Α΄ τετράμηνο του 2022;
10. Ποιο είναι το ποσό που εισέπραξαν οι ΔΟΥ από τους πρωτοφειλέτες εγγυημένων και πληρωθέντων από το Δημόσιο δανείων στη διάρκεια του 2021 και κατά το Α΄ τετράμηνο του 2022;
11. Πώς παρακολουθούνται αυτά τα κρίσιμα δημοσιονομικά μεγέθη από την αρμόδια Υπηρεσία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους – ΓΛΚ, της οποίας προΐσταται;