20.4 C
Arta
22 Νοεμβρίου 2024

Το σχέδιο Βερελή για την Σιδηροδρομική Ιονία προτείνει για επανεξέταση ο Βασίλης Ψαθάς

Διαβάστε επίσης

Ο υπουργός Μεταφορών της κυβέρνησης Σημίτης Χρίστος Βερελής το είχε προβάλλει ως έργο προτεραιότητα για την ανάπτυξη της Δυτικής Ελλάδας και φυσικά αναφερόμαστε στην Σιδηροδρομική Ιονία, ένα σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο θα διαπερνούσε την Ήπειρο την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και την Πελοπόννησο και θα έδινε νέα πνοή ανάπτυξης σε περίπου 1,5 πληθυσμού.
Να σημειωθεί ότι στο έργο αυτό δεν προβλεπόταν σύνδεση μεταξύ Αιτωλοακαρνανίας και Πελοποννήσου, δια μέσω της Γέφυρας Ρίου Αντιρρίου, καθώς κάτι τέτοιο είχε αποκλειστεί ήδη από την κυβέρνηση της ΝΔ από το έτος 1992, οπότε και ετέθησαν οι προϋποθέσεις για τη σύνταξη της μελέτης, αλλά ήδη από το 2000 όταν χτιζόταν η γέφυρα “Χαρίλαος Τρικούπης” δεν ευοδώθησαν οι προσπάθειες συνεννόησης μεταξύ της κυβέρνησης και του παρχωρησιούχου του έργου, και τέλικα δεν εντάχθηκε ο σιδηρόδρομος στην σύνδεση.
Το 2008 το πρώην υπουργείο Μεταφορών εγκατέλειψε σιωπηρά το σχέδιο, το οποίο προοριζόταν να γίνει σε συνεργασία με ιδιώτες (ΣΔΙΤ), ελλείψει πόρων. Η χρηματοοικονομική δομή του Δυτικού Άξονα θα ήταν 10% δημόσιες επενδύσεις, 40% κοινοτικοί πόροι, 40% δάνεια του παραχωρησιούχου και 10% ιδιωτικά κεφάλαια.
Τον Απρίλιο του 2014, ανακοινώθηκε ανταγωνιστική διαδικασία για την νέα προγραμματική περίοδο και τα ευρωπαϊκά κονδύλια που θα αφορούσαν την χώρα μας και θα κατευθύνονταν στην χρηματοδότηση έργων συγκοινωνιακού και μεταφορικού χαρακτήρα.

Η αρμόδια Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέταξε για ακόμη μια φορά τον Δυτικό Σιδηροδρομικό Άξονα ως ένα έργο προτεραιότητας αφήνοντας την ελληνική κυβέρνηση ουσιαστικά να επιλέξει τα έργα που θα προωθούσε, και αντί αυτών επιλέχθηκε η σιδηροδρομική Εγνατία, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και ο οδικός άξονας Ιωαννίνων Κακαβιάς, στέλνοντας στις καλένδες το όνειρο του Δυτικού σιδηροδρομικού άξονα.
Παρόλα αυτά η σιδηροδρομική Εγνατία, φαίνεται να κινείται μόνον… στο ανατολικό μέρος αυτής και ενώ στόχος ήταν να αναβαθμιστεί με αυτήν το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, μεταφέρεται το σημείο ενδιαφέροντος στο νέο λιμένα της Καβάλας. Εν ολίγοις η Ήπειρος και η Δυτική Μακεδονία τίθενται εκποδών ενός μεγάλου και σημαντικού αναπτυξιακού έργου. Στη γραμμή εκκίνησης είναι η νέα σιδηροδρομική γραμμή Καλαμπάκα-Ιωάννινα-Ηγουμενίτσα, η οποία φαίνεται ότι θα δρομολογηθεί την επόμενη δεκαετία.

Το τελευταίο διάστημα, έπειτα από πρωτοβουλία του αντιπεριφερειάρχη Άρτας Βασίλη Ψαθά, σε συνεννόηση τόσο με τον Αντιπεριφέρειάρχη Πρέβεζας Βασίλη Ιωάννου, έχουν επαναφέρει σε συζήτηση προς διερεύνηση προς τον Περιφερειάρχη κ. Καχριμάνη, την πρόταση να προβληθεί το σχέδιο Βερελή για σιδηροδρομική σύνδεση Ιωαννίνων – Αντιρρίου και μετάβαση στην Πελοπόννησο με την μέθοδο του ferry boat. Είναι μια πρόταση επί ήδη μελετημένου από το 2000 σχεδίου, που σκοπό έχει κυρίως την αναβάθμιση της προσφερόμενης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης στη Δυτική Ελλάδα,τόσο για τη σύνδεση της Δυτικής Ελλάδας με την υπόλοιπη χώρα, όσο και με την σύνδεση της χώρα μας με την Ιταλία και τη λοιπή Δυτική Ευρώπη που προέβλεπε την αναβαθμισμένη προσφορά εμπορευματικών και συνδυασμένων μεταφορών μέσω των λιμανιών Ηγουμενίτσας και του Πλατυγιαλίου Αστακού.

Η πρόταση συζητείται και μεταξύ εκπροσώπων φορέων, προκειμένου, αν τελικά προκριθεί να δημιουργηθεί συγκροτημένη πρόταση, με την οποία θα ωφελούνται ισομερώς όλες οι περιφερειακές ενότητες της Ηπείρου για την ενίσχυση κυρίως των εμπορικών μεταφορών, παράμετρος ιδιαίτερα σημαντική για το κόστος των αγροτικών προϊόντων της περιοχής μας.

Διαβάστε επίσης

spot_img

Τελευταία Νέα