Ο Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής Ν. Άρτας και Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο., κ. Χρήστος Γκόκας, στην Ομιλία του, στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, σχετικά με την Αναδιάταξη των περιφερειών, την αποκέντρωση των αρμοδιοτήτων των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων και την οργάνωση της τηλεματικής συνεδρίασης, αναφέρθηκε στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών και κατ΄ αρχάς εξέφρασε, και από το Βήμα της Βουλής, τα θερμά του συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων, που έχασαν άδικα τη ζωή τους σ’ αυτή την τραγωδία και ευχήθηκε γρήγορη και καλή ανάρρωση στους τραυματίες.
Όπως τόνισε, το ελάχιστο και αυτονόητο χρέος, με σεβασμό στη νωπή μνήμη των θυμάτων, αφορά στην αποκάλυψη της αληθείας και στην απόδοση του δικαίου και της ευθύνης σε όλα τα επίπεδα. Αλλά και στην υποχρέωσή της Πολιτείας να κάνει ό,τι πρέπει για να μη ξανασυμβεί τίποτα.
Ειδικότερα, σημείωσε ότι απαιτείται μια σε βάθος διαδικασία διερεύνησης, από ειδικούς πραγματογνώμονες, με μια πραγματικά Ανεξάρτητη Επιτροπή, και σ΄ αυτό η Κυβέρνηση θα πρέπει να ανταποκριθεί με ευθύνη και όχι με λογική επικοινωνιακής διαχείρισης της τραγωδίας. Όπως επεσήμανε την εμπιστοσύνη και το σημαντικό έργο που έχει να επιτελέσει η Δικαιοσύνη, και σημείωσε ότι αποτελούν απρέπεια και ασέβεια τουλάχιστον, «οι εντολές» του Πρωθυπουργού προς τη Δικαιοσύνη.
Απευθυνόμενος στην Κυβέρνηση και στο Πρωθυπουργό, χαρακτηριστικά τόνισε“… αντί να αναλάβουν τις ευθύνες τους επικαλούνται μετά από 4 χρόνια διακυβέρνησης, διαχρονικές παθογένειες, και εκφράζουν μια καθυστερημένη Συγγνώμη. Η προσπάθεια αποπροσανατολισμού, με διάφορους τρόπους μικροπολιτικής, δεν μπορεί να κρύψει συγκεκριμένες ευθύνες, παραλείψεις, αδράνειες και αστοχίες στην τετραετή διακυβέρνηση.
Όταν όπως αποδείχθηκε με το δήθεν επιτελικό κράτος των αρίστων, στην πραγματικότητα με το επιτελικό χάος, αντί για ασφαλείς μεταφορές, καταλήξαμε να μην υπάρχει μια ασφαλιστική δικλείδα απέναντι στο όποιο λάθος ή στην όποια αστοχία. Όταν η τεχνολογία εδώ και χρόνια, δίνει αυτή τη δυνατότητα, και που λειτουργεί σε άλλες χώρες, αλλά και όταν , αφού δεν διασφαλίσαμε αυτή τη δυνατότητα, δεν έχουμε προνοήσει για την εφαρμογή άλλων μέτρων, με περισσότερο προσωπικό, κατάλληλο, καταρτισμένο. Όταν οι Ευρωπαϊκές χώρες προωθούν τις σιδηροδρομικές μεταφορές, ως ένα μέσο φιλικό και το πιο οικολογικό, με την ασφάλεια, όμως που παρέχουν τα σύγχρονα συστήματα ελέγχου….”
Στη συνέχεια αναφέρθηκε σε δεδομένα, αλλά και ερωτηματικά που πολλές φορές έθεσε το ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής, ενώ ο πρώην Υπουργός αποδοκίμαζε αναφορές σε θέματα ασφάλειας, για την λειτουργία των σιδηροδρόμων, του δικτύου και των τρένων, αλλά και γενικότερα του τομέα μεταφορών, όπως οι αερομεταφορές, αλλά και οι οδικές μεταφορές, και κατέφευγε στην προσφιλή τακτική της σύγκρισης με την προηγούμενη περίοδο της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, που προφανώς έχει και αυτή τις ευθύνες που της αναλογούν.
Επιπρόσθετα, αναφέρθηκε στις πολλές φορές που το ΠΑΣΟΚ μίλησε, για την ανάγκη αναβάθμισης του υπάρχοντος δικτύου, με ηλεκτροκίνηση, συστήματα Σηματοδότησης και Τηλεδιοίκησης, αλλά και του Συστήματος ελέγχου του ETCS για τις γραμμές υψηλών ταχυτήτων, αλλά και το σύστημα ERTMS (Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας) και ζήτησε τα χρονοδιαγράμματα, που ποτέ δεν δόθηκαν.
Και τόνισε ότι έχει στοιχειώσει η περίφημη Σύμβαση 717 του 2014 για το έργο «Ανάταξη και Αναβάθμιση του Συστήματος Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης Αθήνα –Θεσσαλονίκη», αφού το έργο δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί. Υπογράμμισε ότι προκύπτουν σοβαρά ερωτηματικά για τις μεγάλες ευθύνες που υπάρχουν, και επεσήμανε ότι με το σύστημα τηλεδιοίκησης η τραγωδία θα είχε αποφευχθεί.
Ανέφερε δε ότι το παλιό σύστημα τηλεδιοίκησης λειτούργησε από το 2000 έως το 2011 και στη συνέχεια, σταδιακά, κατέληξε να μη λειτουργεί από το 2017-2018.
Συνεχίζοντας, τόνισε ότι το ΠΑΣΟΚ έχει επισημάνει τις ανάγκες προσωπικού, και ιδιαίτερα εξειδικευμένου προσωπικού, για σταθμάρχες και κλειδούχους και καυτηρίασε το γεγονός ότι η Κυβέρνηση κατέληξε, στο τέλος της θητείας Δεκέμβριος του 2022 να προκηρύσσει πολύ λιγότερες θέσεις από τις αναγκαίες, ενώ τον Φεβρουάριο του 2023, προχώρησε σε αναθέσεις υπηρεσιών για 73 θέσεις σταθμαρχών, δηλαδή με μπλοκάκι.
Επί πλέον αναφέρθηκε και στα τρένα, της Hellenic Train, τα ETR 470, και τα ατυχήματα που έφεραν το πρόστιμο των 300.000 από τη ΡΑΣ, τον Δεκέμβριο του 2022, αλλά και για τη σκανδαλώδη σύμβαση για τις άγονες γραμμές, με τη μείωση του ύψους των επενδύσεων από την πλευρά της εταιρείας στο 10% της αρχικά συμφωνηθείσας.
Επίσης αναφέρθηκε και στη γνωστή πια παραπομπή της χώρας το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για παραβίαση της ΕΕ34/2012 για τη Δημιουργία Ενιαίου Ευρωπαϊκού Σιδηροδρομικού Χώρου, που άπτεται και θεμάτων ασφάλειας.
Σημείωσε δε, ότι για τον Ενιαίο Φορέα Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής διαφώνησε, γιατί συγκροτείται από τον Υπουργό και λειτουργεί υπό την εποπτεία και τον έλεγχο του. Χωρίς διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, ενώ το ΠΑΣΟΚ είχε προτείνει τη σύσταση μιας Ανεξάρτητης Αρχής (συνταγματικά μη κατοχυρωμένης).
Στη συνέχεια ανέφερε ότι ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής καταθέτει τις εξής προτάσεις, για μια πρώτη σειρά πρωτοβουλιών για το θέμα του σιδηροδρομικού δικτύου και της ασφάλειάς του:
Άμεση εγκατάσταση φωτοσήμανσης στο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου Λάρισα-Θεσσαλονίκη,
Ενίσχυση και κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού με αξιοκρατικές διαδικασίες,
Αναδιάταξη όλου του πλέγματος οργάνωσης των σιδηροδρόμων σε νέα υγιή βάση,
Απευθείας επικοινωνία και συνεργασία ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ,
Περιφρούρηση της περιουσίας του ΟΣΕ από δολιοφθορές ή βανδαλισμούς, με εθνική συνεννόηση, με πλαίσιο και κανόνες που θα διασφαλίζουν τη Διαφάνεια, την Αξιοκρατία, το Δημόσιο Συμφέρον.
Κλείνοντας, σχετικά με το Νομοσχέδιο, ανέφερε ότι ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής πιστεύει ότι, τα δικαστήρια τηλεματικής και η εν γένει ψηφιοποίηση της δικαιοσύνης, πρέπει να διευκολύνουν τη γενικότερη λειτουργία της Δικαιοσύνης.
Με συγκεκριμένο σχέδιο και προγραμματισμό, και την ανάλογη ευθύνη να δοθεί η δυνατότητα στη σύγχρονη τεχνολογία να διευκολύνει την καθημερινότητα των πολιτών, των επαγγελματιών και των εργαζομένων. Και πάντως πάνω απ’ όλα με την τεχνολογία να διασφαλισθεί η ασφάλεια για όλους. Παντού, όπως και στον Τομέα των Μεταφορών, σεβόμενοι πραγματικά τη μνήμη όσων άδικα έχασαν τη ζωή τους, αλλά και την οδύνη των οικογενειών τους.