Η Περιφέρεια Ηπείρου ετοιμάζεται να υποβάλει επίσημο αίτημα χρηματοδότησης για την κατασκευή νέας διπλής γέφυρας στον ποταμό Άραχθο, στο ύψος του Ιστορικού Γεφυριού της Άρτας. Το έργο, προϋπολογισμού 11 εκατομμυρίων ευρώ, θα καλυφθεί κατά κύριο λόγο από το ΕΣΠΑ (μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης Υποδομών και Μεταφορών) με 8.000.500 ευρώ, ενώ το υπόλοιπο ποσό (2.999.500 ευρώ) θα καλυφθεί από πόρους της Περιφέρειας.
Πρόκειται για την κατασκευή μιας νέας, σύγχρονης γέφυρας — διπλής κατεύθυνσης — και δύο κόμβων: ενός προς Κωστακιούς κι ενός στον Εύζωνα, έργο που προφανώς έρχεται να αντικαταστήσει την παλαιά γέφυρα που εμφανίζει πλέον σοβαρά δομικά προβλήματα.
Από τις Κεραμάτες… στο ιστορικό γεφύρι
Εκ πρώτης όψεως, η χρηματοδότηση και η εκκίνηση ενός μεγάλου έργου υποδομής όπως μια νέα γέφυρα είναι θετική εξέλιξη. Ωστόσο, η συγκεκριμένη υπόθεση έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στην Άρτα — και όχι άδικα.
Η εν λόγω πίστωση των 8 εκατομμυρίων ευρώ από το Υπουργείο Υποδομών δεν προέκυψε ως νέα διεκδίκηση. Αντίθετα, πρόκειται για ανακατεύθυνση υφιστάμενης χρηματοδότησης που είχε αρχικά εγκριθεί για άλλο έργο: τη γέφυρα που θα συνέδεε την πόλη της Άρτας με τις Κεραμάτες, ένα ώριμο και αναπτυξιακά κρίσιμο έργο, το οποίο η τοπική κοινωνία περίμενε εδώ και χρόνια.
Η απόφαση του δημάρχου Χριστόφορου Σιαφάκα και του περιφερειάρχη Αλέκου Καχριμάνη να εγκαταλείψουν αυτόν τον σχεδιασμό και να κατευθύνουν τους πόρους στη νέα γέφυρα στο ύψος του ιστορικού γεφυριού, έγινε χωρίς επαρκή δημόσια διαβούλευση και χωρίς να εξασφαλιστεί ταυτόχρονα νέα χρηματοδότηση για το έργο των Κεραματών.
Ποιος εγκατέλειψε ποιον
Οι αντιδράσεις δεν περιορίστηκαν σε αντιπολιτευτικές φωνές. Τόσο η προηγούμενη δημοτική αρχή του Χρήστου Τσιρογιάννη όσο και η βουλευτής Άρτας Όλγα Γεροβασίλη εξέφρασαν τη διαφωνία τους, τονίζοντας ότι η δημοτική και περιφερειακή αρχή “εγκαταλείπουν ένα μεγάλο και ώριμο έργο υποδομής”, ενώ παράλληλα δεν διεκδικούν νέα πίστωση για το αρχικό έργο.
Η απάντηση του περιφερειάρχη Καχριμάνη ήταν ότι το έργο με τους Κεραμάτες δεν ήταν ώριμο και ότι θα κόστιζε σχεδόν 22 εκατομμύρια ευρώ — ποσό το οποίο δεν μπορούσε να καλυφθεί.
Εδώ όμως γεννώνται εύλογα ερωτήματα:
-
Αν το έργο των Κεραματών ήταν τόσο προβληματικό, γιατί είχε εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση των 8 εκατομμυρίων εξ αρχής;
-
Γιατί η Περιφέρεια δεν επιδίωξε πρόσθετη χρηματοδότηση, αλλά αρκέστηκε στην ανακατεύθυνση πόρων;
-
Και τελικά: Πόσο στρατηγική είναι μια τέτοια απόφαση όταν στερείται συνολικού σχεδιασμού ανάπτυξης;
Ένα αναγκαίο έργο — αλλά όχι χωρίς σκιά
Παρά τις ενστάσεις για την εγκατάλειψη του σχεδίου των Κεραματών, οφείλουμε να επισημάνουμε πως η κατασκευή της νέας διπλής γέφυρας στο ύψος του ιστορικού γεφυριού αποτελεί αναγκαία παρέμβαση. Η υφιστάμενη γέφυρα έχει πλέον ξεπεράσει τα όρια αντοχής της, ενώ καθημερινά εξυπηρετεί μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο.
Η νέα γέφυρα θα ενισχύσει τη ροή της κυκλοφορίας, θα μειώσει τον κίνδυνο τροχαίων ατυχημάτων και θα αποσυμφορήσει κομβικά σημεία της πόλης. Οι συνοδοί κόμβοι προς Κωστακιούς και Εύζωνα αναμένεται να βελτιώσουν αισθητά την προσβασιμότητα προς τις γύρω περιοχές, καθιστώντας το έργο ουσιαστικό για την αναβάθμιση των τοπικών υποδομών.
Ανάγκη για πολιτική συνοχή
Το πρόβλημα, ωστόσο, δεν είναι το έργο καθαυτό, αλλά ο τρόπος με τον οποίο επιλέγεται και ανακοινώνεται: χωρίς σαφές αναπτυξιακό πλαίσιο, χωρίς δημόσιο διάλογο και χωρίς εναλλακτικά σενάρια. Αν η απόφαση είχε συνοδευτεί από ένα δεύτερο παράλληλο αίτημα χρηματοδότησης για τη γέφυρα των Κεραματών, η εικόνα θα ήταν διαφορετική.
Εν κατακλείδι, η διπλή γεφύρωση είναι ένα σημαντικό και απαραίτητο έργο, όμως η διαδικασία που οδήγησε σε αυτό δείχνει τα όρια του τοπικού σχεδιασμού, όταν αυτός βασίζεται σε πολιτικές ισορροπίες και όχι σε ενιαίο όραμα για την πόλη και την Περιφέρεια.
Η Άρτα, ωστόσο, χρειάζεται και τα δύο: έργα με αντίκρισμα και ηγεσίες με σχέδιο.