14.8 C
Arta
23 Νοεμβρίου 2024

Μηχανογραφικό δελτίο Πανελληνίων Εξετάσεων

Διαβάστε επίσης

ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΛΥΤΡΑ – ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΥ – ΦΡΟΝΤΙΣΤΗ ΑΡΤΑΣ

Μετά το τέλος των Πανελλαδικών εξετάσεων όλοι οι υποψήφιοι καλούνται να υποβάλλουν ηλεκτρονικά το Μηχανογραφικό Δελτίο. Από το 2011 και μετά, λειτουργεί ηλεκτρονική πλατφόρμα στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας http://exams.minedu.gov.gr/, όπου ο χρήστης μπορεί να υποβάλει το Μηχανογραφικό Δελτίο, αλλά και να διαβάσει χρήσιμες πληροφορίες για την διαδικασία υποβολής των αιτήσεων. Για να ξεκινήσει η διαδικασία, οι υποψήφιοι πρέπει να λάβουν ένα προσωπικό κωδικό από το Λύκειο που είναι εγγεγραμμένοι, ένα κωδικό που θα τους επιτρέψει να έχουν πρόσβαση στον ηλεκτρονικό τους φάκελο. Αφού αποκτηθεί ο κωδικός πρόσβασης, μετά το πέρας των Πανελλαδικών εξετάσεων, ξεκινάει η διαδικασία υποβολής των Μηχανογραφικών.
Πανελλαδικές εξετάσεις είναι θεσμός του ελληνικού κράτους για την εισαγωγή των μαθητών του Λυκείου στις σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που ισχύει από το 1960 μέχρι σήμερα. Λαμβάνουν χώρα στο τέλος της σχολικής χρονιάς, μεταξύ Μαΐου και Ιουνίου, κάθε χρόνο για τους μαθητές της τρίτης Λυκείου και οργανώνονται από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Τα θέματα είναι κοινά για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες που λαμβάνουν μέρος στις εξετάσεις αυτές και τα θέματα των εξετάσεων μεταδίδονται κεντρικά από το υπουργείο Παιδείας προς όλα τα σχολεία. Τα αποτελέσματα των εξετάσεων ανακοινώνονται την ίδια ημερομηνία για όλους τους μαθητές, μέσω Διαδικτύου, αλλά και μέσω των Λυκείων τους. Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων οι μαθητές συμπληρώνουν μηχανογραφικό δελτίο, στο οποίο δηλώνουν την προτίμησή τους για τις ανώτερες και ανώτατες σχολές στις οποίες επιθυμούν να φοιτήσουν. Τα αποτελέσματα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ανακοινώνονται συνήθως στα τέλη Αυγούστου.
Το σύστημα, αυτό, των εξετάσεων έχει γνωρίσει πολλές αλλαγές ανά τα χρόνια, ωστόσο η δομή του παραμένει ίδια. Πολύ συχνά, και όχι άδικα, οι Πανελλήνιες Εξετάσεις χαρακτηρίζονται ως το πιο αδιάβλητο σύστημα εισαγωγής στα Ελληνικά Πανεπιστήμια. Τα θέματα των εξετάσεων αποφασίζονται με άκρα μυστικότητα σε «μπούνκερ» του Υπουργείου Παιδείας, τη μέρα πριν την εξέταση, με σκοπό την αποφυγή διαρροής θεμάτων.
Αυτού του συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ πλέον, ένα κομμάτι σοβαρό είναι και η συμπλήρωση του μηχανογραφικού.
Όσα χρόνια έχω τον Εκπαιδευτικό Οργανισμό Σύνολο είμαστε ΔΩΡΕΑΝ δίπλα στους μαθητές μας για την συμπλήρωση του μηχανογραφικού και την εγγραφή μετά στο ΑΕΙ. Σήμερα, άφησα να περάσουν λίγες μέρες και είπα να πω μερικά πράγματα για την συμπλήρωση του μηχανογραφικού κατ΄ επέκταση του επαγγέλματος που θα ακολουθούσε κάποια νέα ή νέος με την επιλογή του.
Δύσκολο να συμβουλεύσεις αλλά και εξίσου δύσκολο να αποφασίσεις. Έτσι στην πιο ιερή στιγμή των νέων κυριαρχούν για την επιλογή του μελλοντικού τους επαγγέλματος κατά πρώτο λόγο οι γονείς και εμείς. Θα σας περιγράψω τελικούς διαλόγους από όλα αυτά τα χρόνια που γίνανε μπροστά μας και θα δείτε τι σημαίνει να φτιάχνεις μηχανογραφικό να προετοιμάζεις το μέλλον ενός 18χρονου.
Σήμερα για να πούμε την αλήθεια η οικονομική συγκυρία οδηγεί πολλά παιδιά να κάνουν επιλογές που δεν θέλουν, αλλά τις πραγματοποιούν γιατί είναι στην μέση η ‘’η σύντομη επαγγελματική αποκατάσταση’’. Το όνομα των σχολών αυτών είναι Αστυνομία – Στρατός – Πυροσβεστική – Λιμενικό. Μετά κυριαρχούν οι Ακαδημίες.
Για παράδειγμα στο Ιατρικό ΣΣΑΣ οι πρώτες προτιμήσεις τα τελευταία δυο
χρόνια φτάνουν κοντά στις 300 ενώ οι θέσεις φτάνουν μετά βίας τις 28-30. Βλέπετε θέλουν και μονιμότητα και ιατρική και στο πίσω μέρος του εγκεφάλου την διπλομισθία και το ελεύθερο επάγγελμα.
Δεν θα ασχοληθώ καθόλου με την ΕΒΕ, αλλά και τις πολιτικοποιημένες κραυγές του στυλ κακιά Κεραμέως με άφησες έξω από την σχολή που θέλω ενώ πραγματικά είναι είμαι έξω από την πόλη που θέλω. Θέλω να εστιάσω ότι στα νέα παιδιά τον πρώτο και τελευταίο λόγο συνέχεια τον έχουν οι γονείς. Αυτοί διατάζουν. Να το βλέπατε στην συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Πόσο πνίξιμο του ‘’θέλω’’ των νέων. Αυτό που ζούμε τώρα στην συμπλήρωση των μηχανογραφικών αυτοί οι γονείς το κάνουν σε όλη την ζωή αυτών των παιδιών. ‘’Ξυνή πολύ αυτή που έφερες ‘’ του λένε σε άλλο στάδιο της ζωής τους.
Πραγματικά έπρεπε να υπάρχει διάλογος, απλά σκέψεις παιδιού και γονιών, με αρχή και τέλος τα θέλω του παιδιού. Λέω εγώ τώρα. Σκέψεις που τις λέμε φωναχτά και ευτυχώς μια κοπελιά μας άκουσε φέτος και με ωραίους βαθμούς έβαλε πρώτη ζήτηση Πολυτεχνείο. Υπάρχουν και οι φωτεινές εξαιρέσεις, που δε σαγηνεύονται από το κύρος ή τη βάση μιας σχολής, αλλά ακολουθούν το δρόμο της καρδιάς τους και επιλέγουν τις σπουδές των ονείρων τους, χωρίς να στέκονται στο κύρος των σπουδών.
Η ζήτηση των σχολών καθορίζεται από το επιστημονικό αντικείμενο και πόσο πιστεύεται ότι θα οδηγήσει σε επαγγελματική “αποκατάσταση”. Υπάρχουν εδώ μόδες, που αλλάζουν συνήθως ανά πενταετία, καθώς διαψεύδονται από την πραγματικότητα. Πριν 12 η και περισσότερο χρόνια, για παράδειγμα, από τις πιο περιζήτητες σχολές ήταν των Πολιτικών Μηχανικών. Πριν από 8 χρόνια η ζήτηση για σπουδές Πολιτικού Μηχανικού κατέρρευσε, διότι η οικονομική κρίση οδήγησε τον κατασκευαστικό κλάδο στην κατάρρευση.
Ένας άλλο παράγων που καθορίζει τη βάση μιας σχολής είναι η πόλη όπου βρίσκεται η σχολή. Σε όσο μεγαλύτερη πόλη βρίσκεται η σχολή τόσο μεγαλύτερη είναι η ζήτηση για σπουδές και τόσο υψηλότερη είναι η βάση. Αυτοί οι παράγοντες, μαζί με τον αριθμό των εισακτέων και τα θέματα των Πανελλαδικών, καθορίζουν τη βάση μιας σχολής.
Ευτυχώς υπάρχουν υποψήφιοι που αντιστέκονται στον περίγυρο, που ξαφνικά μετατρέπεται σε σύμβουλο σπουδών και έχει άποψη, αυτή της μόδας κάθε φορά. Έχουμε δει πολλές φορές υποψηφίους να αλλάζουν την τελευταία στιγμή το μηχανογραφικό τους δελτίο, γιατί κάποιος τους έπεισε ότι η αρχική τους επιλογή δεν οδηγεί σε πτυχίο με μέλλον, ενώ η πληροφορική έχει εξαιρετικές προοπτικές, τα στρατιωτικά σε σώζουν οι ακαδημίες σε διορίζουν σύντομα.
Ήρθε ώρα να εξιστορήσω διαλόγους που άκουσα, αλλά και μου είπανε. Δεν μιλάω για αστυνομία που οι γονείς και ειδικά ο πατέρας ήρθε με την στολή να κάνουν όλοι μαζί το μηχανογραφικό. Πρώτη και καλύτερη η αστυνομία, βαθμοί από τον υποψήφιο πολλοί καλοί και το όνειρο του παιδιού αυτού έγινε πραγματικότητα. Έγινε του παιδιού ή του μπαμπά. Μετά από χρόνια η μαμά με ρωτούσε τι άλλα πτυχία πρέπει να βγάλει το παιδί μπας και χωθεί σε κανένα γραφείο να γλιτώσει τις μηχανές και περιπολίες… Απλά δεν είπα τίποτε άλλο από τα πρέποντα. Κατάλαβα ότι θέλουμε την αστυνομία-γραφείο. Τι θα τρέχει το παιδί στους δρόμους…τρέξε εσύ πολίτη λέω εγώ μέσα μου τώρα.
Άλλοι ωραίοι διάλογοι από μαμά δασκάλα να πείσει την κόρη να βάλλει πρώτη επιλογή λόγω έλλειψης ύψους, Ακαδημίες και όχι στρατό. Αράδιασε σε χρόνο ρεκόρ όλες τις μέρες αργίας που έχουν στον κλάδο. Έμεινα άφωνος. Οι μορφασμοί μου τότε είχαν γίνει αντιληπτοί από την κόρη και γέλασε μαζί μου. Φεύγοντας έγινε φυσικά το δικό της ποτέ δεν έμαθα τι ήθελε το κορίτσι αλλά όλα καλά αφού πέτυχε ακόμη και την πόλη που θέλανε.
Θυμάμαι και τώρα ότι στην συζήτηση δεν ειπώθηκε ούτε μια λέξη για το δασκαλικό έργο. Μετά πιάνω τον εαυτό μου να ενημερώνω μαθητές μας και να λέω τα ίδια λόγια. Ποτέ μην λες μεγάλες κουβέντες είπα μέσα μου. Τα λεγόμενα έπιασαν τόπο. Οι Ακαδημίες έχουν και άλλους φοιτητές. Καλά για τον στρατό δεν κουράζεσαι καθόλου. Εκεί που βάζω φιτιλιές είναι στην Αστυνομία -Πυροσβεστική-Λιμενικό που πάν να τις δηλώσουν μαθητές με βαθμούς 18000 μόρια και τρελαίνομαι. Τελικά πάντα στην μάχη είμαι χαμένος και βλέπω μαθητάρες μας να ντύνονται στα χακί. Φέτος κέρδισε το χακί μαθήτριά μας με 19200 στα ΕΠΑ.Λ και όχι η Ιατρική. Να δείτε τι γίνεται, τι συζητιέται, τι αποφασίζεται σε κάθε σπίτι.
Υπάρχουν υποψήφιοι με άποψη και χαρακτήρα που αγνοούν όλες αυτές τις “συμβουλές” και ακολουθούν το δρόμο της καρδιάς τους. Ας δούμε μερικούς από αυτούς. Ο πρώτος επιτυχών στο Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής είχε συγκεντρώσει 19.200 μόρια, αδιαφορώντας για τις πιο ”ασφαλείς” επιλογές. Έχουμε υποψήφιο με 18.675 μόρια που έβαλε πρώτη προτίμηση Εμπορικό ναυτικό, ανάλογες περιπτώσεις που έβαλε πρώτη το Αρχαιολογικό και όχι την Νομική. Αριστούχοι φυσικά είναι και οι πρώτοι στη Νομική, την Ιατρική και όλες τις περιζήτητες σχολές. Εκεί παίζει ρόλο η οικογενειακή παράδοση αλλά και τα θέλω των παιδιών αυτών.
Όλα αυτά γίνονται κάθε χρόνο, σε χρόνο δυο εβδομάδων και εκεί τελειώνει ένας μεγάλος αγώνας των παιδιών. Εμείς και σε αυτό το κομμάτι βάζουμε τον καλύτερο εαυτό μας μιας και ενημερωνόμαστε συχνά από χώρους που έχουν επάγγελμα τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Αν και το θέλω μου είναι τα θέλω των μαθητών μας ομολογώ τελικά πολλές φορές δεν το πετυχαίνω. Δεν πειράζει αρκεί που τα βλέπω μετά χαρούμενα. Είναι και αυτό κάτι για το επάγγελμά μας.

Προηγούμενο άρθρο
Επόμενο άρθρο

Διαβάστε επίσης

spot_img

Τελευταία Νέα