18.8 C
Arta
29 Απριλίου 2024

Δεν επαρκούν οι πόροι του ΠΕΠ Ηπείρου για να τηρηθούν οι υποσχέσεις. 

Διαβάστε επίσης

                                      Γράφει ο Βασίλης Ιωάννου

Πριν από λίγες μέρες, εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή  το Περιφερειακό Πρόγραμμα Ηπείρου, «Ήπειρος 2021-2027», συνολικού προϋπολογισμού  426 εκ. ευρώ.

 Η Ήπειρος θα έχει ακόμη μια ευκαιρία να προσπαθήσει να άρει τις ενδοπεριφερειακές ανισότητες, και να πετύχει την πολυπόθητη Ισόρροπη Περιφερειακή Ανάπτυξη, που πολλοί την επικαλούνται στα λόγια, όμως τα έργα και οι δράσεις τους δεν συμβάλλουν προς αυτή την κατεύθυνση. 

Μετά από αυτή την εξέλιξη, οι εμπλεκόμενοι φορείς και οι δυνητικά δικαιούχοι του προγράμματος και κυρίως η Περιφέρεια, οι Δήμοι και τα Επιμελητήρια, οφείλουν να αναλάβουν κάθε δυνατή πρωτοβουλία ενημέρωσης και να προετοιμαστούν κατάλληλα, ώστε οι σημαντικοί αυτοί Ευρωπαϊκοί & Εθνικοί πόροι «να πιάσουν τόπο».

Οι στόχοι του συγκεκριμένου προγράμματος, όπως και συνολικά του νέου ΕΣΠΑ, είναι η βελτίωση των βασικών υποδομών της Ηπείρου, η αντιμετώπιση των προκλήσεων της εποχής (η ψηφιακή μετάβαση, η κλιματική αλλαγή, η ενεργειακή κρίση και η πράσινη οικονομία) και βεβαίως η κοινωνική συνοχή, η αύξηση της απασχόλησης και η βελτίωση της καθημερινότητας των Ηπειρωτών.

Όπως προανέφερα, τα 426 εκατ. € είναι ένα σημαντικό ποσό, δεν είναι όμως από μόνο του ικανό να αντιμετωπίσει τις σημαντικές ελλείψεις και τις πολλές εκκρεμότητες της Περιφέρειάς Ηπείρου.

Πολύ δε περισσότερο, δεν είναι αρκετά τα χρήματα για να καλύψουν τις πολλές υποσχέσεις, που το προηγούμενο διάστημα έχουν δοθεί από τον Περιφερειάρχη και τους συνεργάτες του.

 Αναφέρω ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τον άξονα του ΠΕΠ που αφορά την ενίσχυση των υποδομών, για τον οποίο προβλέπεται συνολική δημόσια δαπάνη περίπου 56 εκατ €.

Δυστυχώς, αυτό το ποσό δεν επαρκεί ούτε για να καλυφθούν οι δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί και αφορούν μόνο την περιοχή της Πρέβεζας.

Αναφέρω ενδεικτικά δύο από αυτές τις υποσχέσεις, για να γίνω πιο συγκεκριμένος.

Η μία αφορά το οδικό δίκτυο της περιοχής και η άλλη την ανάπλαση του στρατοπέδου Δούκα (Κάστρο του Αγίου Ανδρέα).

Πολύ πρόσφατα ο κ. Καχριμάνης αναγνώρισε ότι 

«Η Πρέβεζα είναι όντως μια περιοχή η οποία είναι αδικημένη ως προς τους οδικούς άξονες», και δεσμεύτηκε δημόσια ότι «το τμήμα Καμπή- Πρέβεζα και το τμήμα Μεσοπόταμος- Πάργα θα χρηματοδοτηθούν από το   ΕΣΠΑ Περιφέρειας Ηπείρου», δηλ. στο ΠΕΠ Ηπείρου. 

Αυτές οι δηλώσεις ήχησαν όμορφα στα αυτιά μας όταν ειπώθηκαν, όμως δυστυχώς η πραγματικότητα προβάλει τελείως διαφορετική, αφού «αν κάποιος βάλλει κάτω τα νούμερα, δε βγαίνουν» .

Σύμφωνα με έγκυρες πηγές, μόνο τα οδικά τμήματα «Πάργα –Μεσοπόταμος» στην παραλιακή ΕΟ, μήκους περίπου 12 Km και «Καμπή- Γέφυρα Καλογήρου» μήκους 5 Km, με σημερινές τιμές ξεπερνούν κατά πολύ το συνολικό ποσό των 56 εκατ. €, που όπως προανέφερα έχει προβλεφθεί στο ΠΕΠ για υποδομές.

Nα δεχθώ καλόπιστα ότι αυτά τα δύο έργα, με τη γνωστή λογική του overbooking (υπέρβαση προϋπολογισμού, προσδοκώντας πιθανές εκπτώσεις κλπ), ότι είναι εφικτό σε βάθος χρόνου θα ενταχθούν

Το υπόλοιπο τμήμα από Γέφυρα Καλογήρου μέχρι Πρέβεζα, από πού θα χρηματοδοτηθεί;;

Θα πάει στις καλένδες ή υπάρχει κάποια άλλη πρόβλεψη;

Η ανάπλαση του Αγίου Ανδρέα, που εκκρεμεί εδώ και χρόνια, από που θα αντλήσει πόρους για να ξεκινήσει;

Και βεβαίως δεν συνυπολογίζω ούτε τα συνεχιζόμενα έργα, τα οποία γνωρίζω ότι υπάρχουν και θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν, ούτε τα αιτήματα των 3 άλλων νομών της Ηπείρου, που λογικά θα υπάρχουν. 

Από τα παραπάνω γίνεται κατανοητό ότι ο κ. Καχριμάνης και οι συνεργάτες του έχουν μπροστά τους μια πολύ δύσκολη εξίσωση να επιλύσουν.

Μια εξίσωση που λόγω και ειδικότητας, μπορώ από τώρα να προβλέψω ότι είναι αδύνατη…

Διαβάστε επίσης

spot_img

Τελευταία Νέα