Κλείνει τον κύκλο της η περίφημη επιτροπή της Δημοτικής Πινακοθήκης της Άρτας, με την παραίτηση ενός ακόμη μέλους και συγκεκριμένα του Δημήτρη Βάσσου. Να θυμίσουμε ότι η επιτροπή συστήθηκε από τον Δήμαρχο Αρταίων κ. Χρήστο Τσιρογιάννη τον Ιούνιο του 2021, ενώ την 14 Φεβρουαρίου 2022 – μετά την έκθεση για τον Μόραλη -τα τρία από τα τέσσερα μέλη της Καλλιτεχνικής Επιτροπής της Δημοτικής Πινακοθήκης του Δήμου Αρταίων, είχαν επισήμως υποβάλλει την παραίτησή τους, προς το αρμόδιο Νομικό Πρόσωπο, στο οποίο υπάγεται η Πινακοθήκη και συγκεκριμένα οι επαγγελματίες εικαστικοί, ο Ευάγγελος Μπόμπορης, Εικαστικός με ειδικότητα στη ζωγραφική και την αγιογραφία, ο Αλέξανδρος Τσιούρης, Εικαστικός με ειδικότητα στη ζωγραφική, ο Δημήτριος Τσιρογιάννης, Εικαστικός με ειδικότητα στη γλυπτική. Στην επιτροπή είχε παραμείνει ο Δημήτρης Βάσσος, χωρίς να διαφωνεί για τους λόγους της παραίτησης, αλλά προκειμένου να επιμεληθεί κάποια ζητήματα εκκρεμοτήτων.
Την 30-09-2022 υπέβαλλε επιστολή παραίτησής προς τον κ. Δήμαρχο, με σύγχρονη κοινοποίησή της προς τον Πρόεδρο του Κ.Κ.Μ.Π.Α.Π., όπου αναφέρεται στα προβλήματα, τα οποία αντιμετωπίζει η Πινακοθήκη και την έλλειψη συνεργασίας για την αντιμετώπισή τους.
Το πλήρες κείμενο της παραίτησης έχει ως εξής:
Αξιότιμε κ. Δήμαρχε,
Βασικές διαφορές αντιλήψεων, σε ό,τι αφορά την αισθητική και την τέχνη, τον σκοπό ύπαρξης και τον τρόπο λειτουργίας της Δημοτικής Πινακοθήκης, με υποχρώνουν να πάψω ασχολούμενος με τα της Πινακοθήκης και να σας υποβάλω της παραίτησή μου από την όποια θέση και αν κατέχω σήμερα και στην οποία με το με αριθμ.πρωτ.10260/28.5.2020 έγγραφό σας προς το Δ.Σ. του Νομικού Προσώπου, με τοποθετήσατε, ως μέλος της πενταμελούς Καλλιτεχνικής Επιτροπής της Δημοτικής Πινακοθήκης Γ. Μόραλης.
Και οι διαφωνίες μου αυτές εστιάζονται σε διάφορα πρόσωπα του Δήμου Αρταίων, ανεξαρτήτως αρμοδιοτήτων.
Συγνώμη για το χρόνο σας, αλλά σας παρακαλώ να με ακούσετε.
΄Ολα τα άλλα μέλη της παραπάνω πενταμελούς Επιτροπής από 14-02-2022, είχαν παραιτηθεί για λόγους τους οποίους εξέθεσαν τότε και με τους οποίους συμφωνούσα και συμφωνώ και σήμερα. Δεν παραιτήθηκα όμως και εγώ και παρέμεινα μέχρι σήμερα ( 30/09/2022) , γιατί επιθυμούσα να ολοκληρωθεί η έκθεση του Γ.Μόραλη, να αποκατασταθεί η λειτουργικότητα των αιθουσών της Πινακοθήκης, να τοποθετηθούν εκ νέου οι πίνακες της μόνιμης συλλογής και να καταγραφούν και να προσπαθήσω τέλος μήπως ενδεχομένως αλλάξει κάτι.
Η επιλογή των προσώπων της Επιτροπής, αξιότιμε κ. Δήμαρχε, ήταν η καλύτερη επιλογή που μπορούσατε να κάνετε. Και την κάνατε. Και αυτό γιατί:
- Τα μέλη της Επιτροπής συγκέντρωναν: α)την απαραίτητη τεχνογνωσία ως απόφοιτοι της Α.Σ.Κ.Τ. με σημαντικές επαφές στους καλλιτεχνικο-εικαστικούς κύκλους (και κυρίως ο πατέρας Αποστόλης και ο υιός Δημήτρης Τσιρογιάννης και ο Βαγγέλης Μπόμπορης) και β) την διοικητική εμπειρία. Διακρινόταν συγχρόνως για την ισχυρή βούλησή τους να εργασθούν (αμισθί).
- Σκοπός μας, ήταν η Πινακοθήκη να αναχθεί από πολυχώρος ποικίλων εκδηλώσεων, που ήταν μέχρι τότε, σε χώρο σοβαρών εκθέσεων και εκδηλώσεων εικαστικής θεματολογίας. Τηρήσαμε και σεβαστήκαμε τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας της, όλοι απαρέγκλιτα.
- Όλα τα μέλη της παραπάνω Καλλιτεχνικής Επιτροπής, κινηθήκαμε κατά την διάρκεια της θητεία μας μακριά από ψηφοθηρικές σκοπιμότητες εκλογικής παρακαταθήκης υποψηφίων δημοτικών συμβούλων, για λόγους αρχών ,αλλά και γιατί κανένας από εμάς δεν είχε βλέψεις μελλοντικής υποψηφιότητας.
Η έκθεση του Γ. Μόραλη, γεγονός πρωτοφανές για την πόλη μας, που έγινε κατά την διάρκεια της θητείας της Επιτροπής αυτής , παρά τις όποιες αντιξοότητες που εν συνεχεία εμφανίστηκαν, στέφθηκε από απόλυτη επιτυχία και αυτό αποδεικνύει τη θέληση και τις μοναδικές ικανότητες των μελών της, στα οποία οφείλεται κατά το μεγαλύτερο ποσοστό η ολοκλήρωση της έκθεσης, χωρίς ουδεμία αμφισβήτηση γι αυτό.
Η τότε πρόθεσή σας (Ιούνιος 2020) αξιότιμε κ. Δήμαρχε, είχε εκφραστεί με ένα σοβαρό και τεκμηριωμένο έγγραφο προς το Δ.Σ. του Νομικού Συμβουλίου, το οποίο απεδείκνυε την ισχυρή γνώση σας για το τι πρέπει να γίνει και συγχρόνως την επιθυμία σας να αναβαθμιστεί ουσιαστικά η Πινακοθήκη σε όλους τους τομείς και να καταστεί πυλώνας πολιτισμού για την πόλη μας. Δυστυχώς όμως τα πράγματα στην πορεία εξελίχτηκαν πολύ διαφορετικά, ανεξαρτήτως από τη δική σας αρχική πρόθεση.
Πέραν της έκθεσης του Γ. Μόραλη ουδέν σημαντικό.
Πολλάκις επισημάναμε προφορικά αλλά και γραπτά, τόσο η Καλλιτεχνική Επιτροπή όσο και εγώ προσωπικά στους υπευθύνους, τις διορθωτικές ενέργειες που ήταν άκρως απαραίτητες να γίνουν ,όπως:
- Ο ετήσιος προγραμματισμός εκθέσεων σημαντικών καλλιτεχνών.
- Η έγκαιρη ένταξη της Πινακοθήκης σε προγράμματα χορηγιών μεγάλων πολιτιστικών Ιδρυμάτων, Υπουργείων , επώ νυμων ιδιωτικών συλλογών καιΤραπεζών της χώρας.
- Η οικονομική αυτοτέλεια της Πινακοθήκης με κατάρτηση ετήσιου προυπολογισμού.
- Η σύνδεση και στενή σχέση της Πινακοθήκης με άλλα κέντρα εικαστικών τεχνών, ιδρύματα, μουσεία, πινακοθήκες, μεγάλες ιδιωτικές συλλογές κλπ.
- Η απλούστευση των διαδικασιών διοίκησής της και λειτουργίας της και απεξάρτησή της από τις αγκυλώσεις της γραφειοκρατικής διαδικασίας των υπηρεσιών του Δήμου.
- Ο εμπλουτισμός της με έργα όντως αξιόλογων δημιουργών.
- Η γραμματειακή της υποστήριξη.
- Η ενεργοποίηση με σύγχρονη ποιοτική αναβάθμιση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης της Πινακοθήκης και πολλά άλλα.
Σκοπός μας ήταν μέχρι και σήμερα, η εύρυθμη λειτουργία της Πινακοθήκης και η συνεχής ανέλιξή της και μέσω αυτής :
Α. Η ανάδειξη του εκπαιδευτικού της ρόλου κυρίως στους νέους και
Β. Η γνωριμία των συμπολιτών μας με τους μεγάλους των εικαστικών τεχνών και τα σύγχρονα καλλιτεχνικά-εικαστικά ρεύματα, με σκοπό την άνοδο του μορφωτικού και αισθητικού επιπέδου τους, από το γεγονός αυτό.
Ποτέ δυστυχώς δεν εισακουστήκαμε αν και προσπαθήσαμε επίμονα. Πολλές ήταν οι αιτίες:
- Η απαξίωση στα πρόσωπά μας ( για ευνόητους λόγους προφανώς ) ήταν συνεχής.
- Η αδιαφορία επίσης. Μία παγιωμένη κατάσταση, που έδειχνε και δείχνει μη αναστρέψιμη σε βάθος χρόνου, όσες θητείες και αν κληθείτε να υπηρετήσετε το Δήμο. Προσωπικά σας εύχομαι πολλές.
- Η πολυπλοκότητα λήψης αποφάσεων ήταν καθόλη τη διάρκεια της θητείας μας εξαιρετικά ανασταλτικός παράγοντας. Πρακτική που αντιμετωπίσαμε και εξακολουθεί να υφίσταται όσον αφορά την Πινακοθήκη και που στην κοινή γλώσσα λέγεται «χαλασμένο τηλέφωνο» και « όλοι αρμόδιοι, κανείς υπεύθυνος».
- Ο σημαντικός και πρωταγωνιστικός ρόλος της Πινακοθήκης, εκλαμβανόταν από τους κάθε αρμοδίους πάντα ως υποδιαίστερος άλλων, όσον αφορά τα πολιτιστικά δρώμενα στην πόλη μας. Απλώς ένα κτήριο για να υπάρχει, χρήσιμο για ποικίλες εκδηλώσεις, που συχνά δεν είχαν καμία σχέση με τα εικαστικά δρώμενα και για φωτογραφήσεις των «αρμοδίων».
Τα πράγματα όμως δεν είναι έτσι.
Μετά από τα ανωτέρω, σας παρακαλώ αξιότιμε κ. Δήμαρχε, να δεχτείτε την παραίτησή μου από την όποια θέση κατέχω μέχρι σήμερα στην Πινακοθήκη.
Συγχρόνως σας ευχαριστώ πολύ για την τιμή που μου κάνατε και με ορίσατε τον Ιούνιο του 2020 μέλος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής .
Με τιμή
Dr. Δημήτρης Βάσσος του Βασιλείου
Σε επικοινωνία που είχαμε με τον κ. Βάσσο, μας επεσήμανε τα εξής: ” δυστυχώς στην ΄Αρτα η αισθητική και ο πολιτισμός, εκ μέρους του Δήμου, έχουν τεθεί σε χαμηλό βαθμό προτεραιοτήτων κατά την γνώμη μου. ‘Ο,τι γίνεται οφείλεται είτε σε συλλογικές, είτε σε ατομικές πρωτοβουλίες. Αυτό πρέπει να αλλάξει.
Ο αξιότιμος κ. Δήμαρχος τον Ιούνιο του 2020 μας ζήτησε να αλλάξουμε τα πάντα στην Δημοτική Πινακοθήκη και να την κάνουμε μια σύγχρονη εστία πολιτισμού. Το κατάλαβε και ο ίδιος πως δεν πήγαινε άλλο. Και μας υποσχέθηκε κάθε βοήθεια . Δεχθήκαμε πρόθυμα την τιμή και καταβάλαμε κάθε προσπάθεια. Τα πράγματα όμως δυστυχώς δεν εξελίχτηκαν όπως προοιωνιζόταν.
Οι μεγάλες εκθέσεις πανελλήνιας εμβέλειας, ( που κατά την γνώμη μας και σύμφωνα με τα οικονομικά του Δήμου, πρέπει να γίνονται στην πινακοθήκη μας οπωσδήποτε μια φορά κάθε χρόνο) συνοδευόμενες από εικαστικά δρώμενα, όπως αυτή του μεγάλου μας γλύπτη και καθηγητή της Α.Σ.Κ.Τ. Θεόδωρου Παπαγιάννη, έχουν ανάγκη για να υποστηριχθούν από μεγάλες χορηγίες και μεγάλη προβολή. Και αυτό ο Δήμος πρέπει να το φροντίσει έγκαιρα. Ο καιρός περνάει. Την έκθεση αυτή εισηγηθήκαμε ως Καλλιτεχνική Επιτροπή από τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους , γιατί διείδαμε την μεγάλη σπουδαιότητά της . Προβλέπεται να πραγματοποιηθεί μάλλον την προσεχή άνοιξη. Μετά την έκθεση του Γ. Μόραλη , θα είναι μια εξαιρετική συνέχεια.
Τέλος προς αποφυγή παρεξηγήσεων θέλω να τονίσω πως αναφέρομαι μόνον στα έχοντα σχέση με την Δημοτική Πινακοθήκη. Δεν αναφέρομαι σε κανένα σημείο σε άλλες Υπηρεσίες του Δήμου. Το θέμα είναι όμως ότι η λειτουργία της Πινακοθήκης άπτεται πολλών Υπηρεσιών του Δήμου”.
Σεβόμενοι την προσωπικότητα του παραιτηθέντος μέλους και το γεγονός ότι δεν επιθυμεί να λάβει πολιτική εκμετάλλευση η προσωπική του απόφαση, στο παρόν άρθρο δεν θα αναλύσουμε τις προεκτάσεις μιας τέτοιας εξέλιξης, είναι όμως βέβαιο ότι πρέπει να συζητηθεί σε πολιτιστικό επίπεδο, γιατί στην Δημοτική Πινακοθήκη είναι πράγματι μια επένδυση για τον τόπο μας.