19.8 C
Arta
28 Μαρτίου 2024

Ηλεκτρονική – Ψηφιακή Διακυβέρνηση Στρατηγικές Κατευθύνσεις και Στόχοι στον τομέα της Παιδείας

Διαβάστε επίσης

Γράφει η ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΧΡΟΝΗ *

Η εφαρμογή της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης στον τομέα της δημόσιας διοίκησης, μέσω της αξιοποίησης των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), προσβλέπει στον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων διαδικασιών και των παρεχόμενων υπηρεσιών, προκειμένου η διοίκηση να καταστεί αποδοτικότερη και αποτελεσματικότερη, ικανοποιώντας ταυτόχρονα τις ανάγκες του κοινωνικού συνόλου και προάγοντας την ενεργό συμμετοχή των πολιτών .
Η πολυπλοκότητα των διοικητικών διαδικασιών πέραν της ταλαιπωρίας που συνεπάγεται για τους πολίτες ,τους οργανισμούς , τις επιχειρήσεις, αλλά και για τους ίδιους τους υπαλλήλους, παρεμποδίζει τη δημιουργία και την εύρυθμη λειτουργία τους, αποθαρρύνει την ανάληψη πρωτοβουλιών και αποτελεί εμπόδιο στην αύξηση της απασχόλησης και στην ανάπτυξη της οικονομίας γενικότερα.
Η απλούστευση του πολυδαίδαλου κανονιστικού πλαισίου που καθορίζει τις διοικητικές διαδικασίες, είναι ένα από τα σταθερά επαναλαμβανόμενα αιτήματα των πολιτών και των επιχειρήσεων-οργανισμών, η ικανοποίηση του οποίου αποτελεί επιτελικό και διαρκή στόχο της εκάστοτε πολιτικής.
Καθοριστική σημασία στην αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό ενός οργανισμού κατέχουν οι Τεχνολογίες της Πληροφορικής και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) από τα απλά συστήματα μηχανοργάνωσης μέχρι τα Ολοκληρωμένα Πληροφοριακά Συστήματα.
Έκαστη Υπηρεσία πρέπει να εντοπίζει τις «προβληματικές» διαδικασίες από το σύνολο των διαδικασιών που έχουν καταγραφεί, να ελέγχει εάν αυτές πληρούν τα κριτήρια: της φιλικότητας, της οικονομικότητας, της αναγκαιότητας, της αποτελεσματικότητας-αποδοτικότητας, της εφαρμοσιμότητας και της διαφάνειας.
Βασικός στόχος του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι σύγκλιση της Ελλάδας με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά στην αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών μέσα στην επόμενη τετραετία, 2020-2024.
Η Παιδεία καλείται να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ενός ταχέως εξελισσόμενου και τεχνολογικά μεταβαλλόμενου παγκοσμιοποιημένου περιβάλλοντος. Η ανάπτυξη ψηφιακής κουλτούρας, η ένταξη νέων μαθησιακών αντικειμένων, η διαδραστική μάθηση και η εξατομικευμένη εκπαίδευση είναι οι σύγχρονες τάσεις που η εκπαιδευτική πολιτική πρέπει να λάβει υπόψη της. Παράλληλα, όμως, πρέπει αυτός ο μετασχηματισμός να γίνει με την ισότιμη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, ώστε η Παιδεία να αποτελέσει πραγματικό καταλύτη κοινωνικής κινητικότητας. Εκτός από την εκπαιδευτική διάσταση, μείζον είναι και το θέμα του ψηφιακού μετασχηματισμού της διοίκησης της εκπαίδευσης και της αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον πολίτη, από και προς τους εκπαιδευτικούς φορείς. Ζητούμενο εδώ είναι η αναδιοργάνωση, η απλοποίηση και εν συνεχεία η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών. Αν και έχουν γίνει αρκετές ψηφιακές δράσεις στο παρελθόν, διαπιστώνεται έντονος κατακερματισμός συστημάτων και εφαρμογών που έχουν αναπτυχθεί αποσπασματικά, καταδεικνύοντας την απουσία ολοκληρωμένης ψηφιακής στρατηγικής στην εκπαίδευση. Προκύπτει λοιπόν, άμεσα, η ανάγκη συντονισμού κατά τη φάση προγραμματισμού-σχεδιασμού των ψηφιακών παρεμβάσεων ώστε να αποκομίσουμε από τους πόρους που θα διατεθούν τα μέγιστα προσδοκώμενα οφέλη.
Συνεπώς, στρατηγική του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΑΙΘ), σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΥΨΔ) είναι η ενδυνάμωση της ψηφιακής εμπειρίας σε κάθε επίπεδο λειτουργίας της Παιδείας, συμπεριλαμβανομένων της διοίκησης της εκπαίδευσης, της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αλλά και των υπηρεσιών προς τους πολίτες. Μέσω αυτής επιδιώκεται:
• η ουσιαστική εξυπηρέτηση του πολίτη
• η πρόσβαση με ίσες ευκαιρίες για όλους και η διαφάνεια
• η εξοικονόμηση πόρων και η ορθή αξιοποίηση του δημοσίου χρήματος.
Στο πλαίσιο της αναβάθμισης και της προσαρμογής του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος στις προϋποθέσεις της κοινής ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής και στις επιταγές της σύγχρονης κοινωνίας άρχισε η εκπαιδευτική κοινότητα να υιοθετεί μια πιο θετική στάση σε σχέση με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών ως προς τον εκσυγχρονισμό του προγράμματος σπουδών, την αλλαγή του παραδοσιακού τρόπου διδασκαλίας και την αναπροσαρμογή των τρόπων επικοινωνίας μεταξύ σχολείου και οικογένειας.
Το Υπουργείο Παιδείας επισημαίνει πως η παιδαγωγική των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) συντελεί στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης των μαθητών, στην αναδιάρθρωση της διδακτικής πρακτικής, της διαδικασίας μάθησης και συνεργασίας και στη διασφάλιση της παροχής ίσων ευκαιριών σε όλους τους μαθητές.

*Εκλεγμένο Μέλος Πολιτικής Επιτροπής ΝΔ

Εκλεγμένο Μέλος ΣΥΠΥΥΠ( Σύλλογος Περιφερειακών Υπηρεσιών Υπουργείου Παιδείας)

Εκλεγμένο μέλος Συνεδρίου ΝΔ

Διαβάστε επίσης

spot_img

Τελευταία Νέα