- 11,7% (ή 4,26 δισ. ευρώ) αυξήθηκε το ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο των νοικοκυριών στην ΑΑΔΕ μεταξύ Ιουλίου 2020 και Ιουλίου 2023. Οι οφειλές αυξήθηκαν από 36,31 δισ. σε 40,57 δισ. ευρώ.
- 3,6% (ή 2,46 δισ. ευρώ) αυξήθηκε το ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο των Νομικών Προσώπων. Από 69,05 δισ. σε 71,51 δισ. ευρώ.
- 14,36% αυξήθηκαν τα ΑΦΜ υπό μέτρα αναγκαστικής είσπραξης (1,46 εκατ. ΑΦΜ τον Ιούλιο του 2023) και 7% ο συνολικός αριθμός των οφειλετών (3,98 εκατ. οφειλέτες τον Ιούλιο του 2023).
- Πώς σχεδιάζει η κυβέρνηση Μητσοτάκη να αντιμετωπίσει μεσοπρόθεσμα το πρόβλημα της υπερχρέωσης και τι καταγράφεται στο σχετικό επικαιροποιημένο κείμενο της Εθνικής Στρατηγικής για τη Διαχείριση του Ιδιωτικού Χρέους;
- Ποια είναι τα ακριβή στοιχεία -πλήθη και αξίες ανά μήνα για την τελευταία τριετία- των παγίων και των ειδικών ρυθμίσεων της ΑΑΔΕ ως προς τις αιτήσεις, τις εισπράξεις, το πλήθος ρυθμίσεων, τις απώλειες παγίων και ειδικών ρυθμίσεων ανά ρύθμιση; Ποια είναι τα ακριβή στοιχεία ανά μήνα και ανά είδος ρύθμισης του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών για την τελευταία τριετία (όπως αιτήσεις, εισπράξεις, πλήθος ρυθμίσεων, απώλειες παγίων και ειδικών ρυθμίσεων);
Ερώτηση 18 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, μεταξύ των οποίων και η βουλευτής Άρτας Όλγα Γεροβασίλη, με πρωτοβουλία του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου και τομεάρχη Οικονομικών της Κ.Ο. προς τον Κ. Χατζηδάκη
Ερώτηση για το φλέγον ζήτημα της υπερχρέωσης νοικοκυριών και επιχειρήσεων, όπως προκύπτει από τα στοιχεία για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, καθώς και για τις επερχόμενες κατασχέσεις, κατέθεσαν 18 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία προς τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, ζητώντας, παράλληλα, ριζικά μέτρα αντιμετώπισης της κατάστασης.
Σύμφωνα με το κείμενο της ερώτησης, η οποία κατατέθηκε με πρωτοβουλία του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου και τομεάρχη Οικονομικών της Κ.Ο. του κόμματος, Νίκου Παππά, «το ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο των νοικοκυριών στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), σύμφωνα με τα στοιχεία του Ιουλίου 2023, αγγίζει τα 40 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 11,7% ή 4,26 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2020. Συγκεκριμένα, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των φυσικών προσώπων στα τέλη Ιουλίου του 2023 ήταν 40,567 δισ. ευρώ, όταν το αντίστοιχο υπόλοιπο του Ιουλίου του 2020 ήταν 36,31 δισ. ευρώ. Αντίστοιχα, το ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο των Νομικών Προσώπων έχει αυξηθεί κατά 3,6% σε 71,506 δισ. ευρώ τον Ιούλιο του 2023 (64,506 δισ. ευρώ και επιπλέον 7 δισ. ευρώ των ανείσπρακτων βεβαιωμένων οφειλών από καταπτώσεις των οφειλών του ΟΣΕ που διαγράφηκαν) έναντι 69,041 δισ. ευρώ τον Ιούλιο του 2020».
Όπως προσθέτουν οι ίδιοι, «τα ΑΦΜ υπό μέτρα αναγκαστικής είσπραξης τον Ιούλιο του 2023 αγγίζουν τα 1.463.635, καταγράφοντας αύξηση 14,36% σε σχέση με το 2020 (1.279.767 ΑΦΜ υπό μέτρα αναγκαστικής είσπραξης), ο δε συνολικός αριθμός οφειλετών έχει φθάσει τους 3.984.904, σημειώνοντας αύξηση 7% σε σχέση με το 2020 (3.725.057 οφειλέτες)».
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ρωτούν τον Κ. Χατζηδάκη:
1. Ποια είναι τα ακριβή στοιχεία – πλήθη και αξίες ανά μήνα για την τελευταία τριετία- των παγίων και των ειδικών ρυθμίσεων της ΑΑΔΕ ως προς τις αιτήσεις, τις εισπράξεις, το πλήθος ρυθμίσεων, τις απώλειες παγίων και ειδικών ρυθμίσεων ανά ρύθμιση;
2. Ποια είναι τα ακριβή στοιχεία ανά μήνα και ανά είδος ρύθμισης του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών για την τελευταία τριετία (όπως αιτήσεις, εισπράξεις, πλήθος ρυθμίσεων, απώλειες παγίων και ειδικών ρυθμίσεων);
3. Πόσες αιτήσεις ειδικών ρυθμίσεων και ρυθμίσεων Εξωδικαστικού Μηχανισμού έχουν απορριφθεί ανά εισοδηματική κατηγορία αιτούντος φυσικού προσώπου ή ανά κύκλο εργασιών επιχείρησης;
4. Γιατί τα ανωτέρω ζητούμενα στοιχεία δεν δημοσιοποιούνται σε τακτική βάση στις ιστοσελίδες της ΑΑΔΕ, του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ή της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης του Ιδιωτικού Χρέους;
5. Πώς σχεδιάζει η κυβέρνηση Μητσοτάκη να αντιμετωπίσει μεσοπρόθεσμα το πρόβλημα της υπερχρέωσης και τί καταγράφεται στο σχετικό επικαιροποιημένο κείμενο της Εθνικής Στρατηγικής για τη Διαχείριση του Ιδιωτικού Χρέους (που υποχρεώνεται από το Άρθρο 79 παρ.2 περ. ιστ του Ν 4389/2016) να συντάσσει η αρμόδια υπηρεσία της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους;
Ζητούν, επίσης, την κατάθεση των σχετικών εγγράφων, όπως:
● Τους πίνακες με τα ανωτέρω ζητούμενα στοιχεία της προόδου ρυθμίσεων όλων των κατηγοριών,
● το κείμενο της Εθνικής Στρατηγικής για τη Διαχείριση του Ιδιωτικού Χρέους,
● τις συνοπτικές τριμηνιαίες αναφορές για την πρόοδο της διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους,
● τις αναλυτικές ετήσιες εκθέσεις για την πρόοδο της διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους.
Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης:
Θέμα: «Εκτροχιασμός Ιδιωτικού Χρέους. Έκρηξη ληξιπρόθεσμων οφειλών και κατασχέσεων στην τριετία 2020-2023»
Το ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο των νοικοκυριών στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), σύμφωνα με τα στοιχεία του Ιουλίου 2023, αγγίζει τα 40 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 11,7% ή 4,26 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2020. Συγκεκριμένα, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των φυσικών προσώπων στα τέλη Ιουλίου του 2023 ήταν 40,567 δισ. ευρώ, όταν το αντίστοιχο υπόλοιπο του Ιουλίου του 2020 ήταν 36,31 δισ. ευρώ.
Αντίστοιχα, το ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο των Νομικών Προσώπων έχει αυξηθεί κατά 3,6% σε 71,506 δισ. ευρώ τον Ιούλιο του 2023 (64,506 δισ. ευρώ και επιπλέον 7 δισ. ευρώ των ανείσπρακτων βεβαιωμένων οφειλών από καταπτώσεις των οφειλών του ΟΣΕ που διαγράφηκαν) έναντι 69,041 δισ. ευρώ τον Ιούλιο του 2020.
Την ίδια στιγμή, τα ΑΦΜ υπό μέτρα αναγκαστικής είσπραξης τον Ιούλιο του 2023 αγγίζουν τα 1.463.635 καταγράφοντας αύξηση 14,36% σε σχέση με το 2020 (1.279.767 ΑΦΜ υπό μέτρα αναγκαστικής είσπραξης), ο δε συνολικός αριθμός οφειλετών έχει φθάσει τους 3.984.904, σημειώνοντας αύξηση 7% σε σχέση με το 2020 (3.725.057 οφειλέτες).
Επειδή στην τριετία 2020-2023 οι ανωτέρω αυξήσεις του ληξιπρόθεσμου χρέους, των μέτρων αναγκαστικής είσπραξης και του αριθμού των οφειλετών, αντιστοίχως, αποδεικνύουν το μέγεθος του προβλήματος της υπερχρέωσης και επιβάλλουν κατά την πάγια θέση μας ριζικά μέτρα αντιμετώπισής της,
Επειδή το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και η ΑΑΔΕ δεν δημοσιεύουν στοιχεία για την πρόοδο των ρυθμίσεων, αναφορικά με τις εντάξεις, τις απώλειες και τις εισπράξεις, τόσο των πάγιων όσο και των ειδικότερων ρυθμίσεων, όπως αντίστοιχα δημοσιεύει το ΚΕΑΟ,
Επειδή η ακρίβεια έχει εμφανώς περιορίσει τη ρευστότητα στα νοικοκυριά και εντείνει το πρόβλημα του ιδιωτικού χρέους,
Επειδή το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και η αρμόδια Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) σταμάτησαν να δημοσιεύουν τακτικά στοιχεία της προόδου και των αιτήσεων εκδήλωσης ενδιαφέροντος των διμερών και πολυμερών ρυθμίσεων του Εξωδικαστικού,
Επειδή το ιδιωτικό χρέος προς τράπεζες, εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, ιδιώτες και Δημόσιο ολοένα και συσσωρεύεται, προκαλώντας έμφραγμα σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις και θέτοντας σε κίνδυνο την πρώτη κατοικία, την επαγγελματική στέγη και την αγροτική γη,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Ποια είναι τα ακριβή στοιχεία – πλήθη και αξίες ανά μήνα για την τελευταία τριετία- των παγίων και των ειδικών ρυθμίσεων της ΑΑΔΕ ως προς τις αιτήσεις, τις εισπράξεις, το πλήθος ρυθμίσεων, τις απώλειες παγίων και ειδικών ρυθμίσεων ανά ρύθμιση;
2. Ποια είναι τα ακριβή στοιχεία ανά μήνα και ανά είδος ρύθμισης του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών για την τελευταία τριετία (όπως αιτήσεις, εισπράξεις, πλήθος ρυθμίσεων, απώλειες παγίων και ειδικών ρυθμίσεων);
3. Πόσες αιτήσεις ειδικών ρυθμίσεων και ρυθμίσεων Εξωδικαστικού Μηχανισμού έχουν απορριφθεί ανά εισοδηματική κατηγορία αιτούντος φυσικού προσώπου ή ανά κύκλο εργασιών επιχείρησης;
4. Γιατί τα ανωτέρω ζητούμενα στοιχεία δεν δημοσιοποιούνται σε τακτική βάση στις ιστοσελίδες της ΑΑΔΕ, του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ή της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης του Ιδιωτικού Χρέους;
5. Πώς σχεδιάζει η κυβέρνηση Μητσοτάκη να αντιμετωπίσει μεσοπρόθεσμα το πρόβλημα της υπερχρέωσης και τί καταγράφεται στο σχετικό επικαιροποιημένο κείμενο της Εθνικής Στρατηγικής για τη Διαχείριση του Ιδιωτικού Χρέους (που υποχρεώνεται από το Άρθρο 79 παρ.2 περ. ιστ του Ν 4389/2016) να συντάσσει η αρμόδια υπηρεσία της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους;
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Παρακαλείσθε όπως ενημερώσετε το σώμα καταθέτοντας:
● Πίνακες με τα παραπάνω ζητούμενα στοιχεία της προόδου ρυθμίσεων όλων των κατηγοριών,
● το κείμενο της Εθνικής Στρατηγικής για τη Διαχείριση του Ιδιωτικού Χρέους,
● τις συνοπτικές τριμηνιαίες αναφορές για την πρόοδο της διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους,
● τις αναλυτικές ετήσιες εκθέσεις για την πρόοδο της διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους,
όπως προβλέπονται στο Άρθρο 79 παρ.2 περ. ιστ του Ν.4389/2016 (Συστατικός Νόμος της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης του Ιδιωτικού Χρέους).
Σημειώνουμε ότι, σύμφωνα με το Άρθρο 79 παρ.2 περ. ιστ του Ν.4389/2016 προβλέπεται: “2. Στο πλαίσιο αυτής της αποστολής ασκεί τις παρακάτω αρμοδιότητες: […] ιστ) Συντάσσει και υποβάλλει μέσω του ΚΥ.Σ.Δ.Ι.Χ. στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων του Κοινοβουλίου: αα) επικαιροποιημένο κείμενο της Εθνικής Στρατηγικής για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους, ββ) συνοπτικές τριμηνιαίες αναφορές για την πρόοδο της διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους, γγ) αναλυτικές ετήσιες εκθέσεις για την πρόοδο της διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους. Η επικαιροποιημένη Εθνική Στρατηγική, οι αναφορές και οι εκθέσεις αναρτώνται και σε ιστότοπο της Κυβέρνησης, ο οποίος θα προσδιοριστεί”
Οι ερωτώντες βουλευτές